![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Abstract
An educational achievement study was carried out with students receiving scholarships from the Programa de Desarrollo Humano Oportunidades [Oportunidades Human Development Program], based on learning structure and the differences among 1 225 ninth grade students from thirty schools in Nuevo Leon and Chiapas. On April 29th, 2005, the Examen Nacional de Ingreso a la Educación Media Superior [National Entrance Exam for High School Education] was applied by the Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior [National Center for the Evaluation of Higher Education], as well as a socioeconomic data survey. Descriptive and inferential analyses were done, considering independent variables related to aptitude, instruction and environment, according to a model from Walberg (1993), as well as factors related to educational supply and demand, which proved important in the present study. Results show that learning is unevenly distributed among the different analyzed clusters. The equal distribution of quality of education can be achieved only by modifying aspects associated with both educational supply and demand.
References
Attanasio, Oracio y Miguel Székely (editores) .2001. Portrait of the Poor: Ai Assets–based Approach. Washington: John Hopkins University Press.
Bazdresch, Miguel. 1999. Educación y pobreza: una relación conflictiva. En Pobreza, desigualdad social y ciudadanía, coordinado por Alicia Ziccardi, 65–81. México: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).
Behrman, Jere, Susan Parker y Petra Todd. 2005. The Longer–term Impacts of Mexico's Oportunidades School Subsidy Program on Educational Attainment, Cognitive Achievement and Work. México: Instituto Nacional de Salud Pública (INSP).
––––––––– y Pilai Sengupta. 2001. Progressing through PROGRESA: An Impact Assessment of a School Subsidy Experiment. Washington: International Food Policy Research Institute (IFPRI). http://www.ifpri.org/themes/progresa/pdf/BehrmanTodd_progressing.pdf/ (15 de octubre de 2007).
Behrman, Jere, Pilai Sengupta y Petra Todd. 2000. El impacto de PROGRESA sobre el rendimiento escolar durante el primer año de operación. Washington: IFPRI. http://www.ifpri.org/themes/progresa/pdf/Behrman_achieve.pdf/ (15 de octubre de 2007).
Bracho, Teresa. 2000. Poverty and Education in Mexico, 1984–1996. En Unequal Schools, Unequal Chances, editado por Fernando Reimers, 248–284. Boston: Harvard University Press.
CENEVAL. 2005. Pruebas EXANI. Informe de resultados México, http://www.CENEVAL.org (1 de enero de 2002).
CONAPO. 2000. Índices de marginación. http://www.conapo.gob.mx/publicaciones/indice2000.htm (1 de enero de 2001).
De Janvry Alain y Elisabeth Sadoulet. 2002. Targeting and Calibrating Educational Grants: Focus on Poverty or on Risk? Working paper: University of California at Berkeley.
Diccionario de la Real Academia Española. 2008. http://www.rae.es
Elmore, Richard. 1995. Structural Reform and Educational Practice. Educational Researcher XXIV (9): 23–26.
Fernández, Miguel. 1994. Las tareas de la profesión de enseñar. Madrid: Siglo XXI.
Gertler, Paul y Lia Fernald. 2004. The Medium Term Impact of Oportunidades on Child Development in Rural Areas. Washington: Banco Mundial.
Kaztman, Rubén y Carlos Filgueira. 1999. Marco conceptual sobre activos, vulnerabilidad y estrategias de Oportunidades. Montevideo: Comisión Económica para América Latina (CEPAL).
Muñoz Izquierdo, Carlos. 2005 y 2006. Comunicación personal.
––––––––– y Guadalupe Villarreal. 2007. Educational Effects of the Compensatory Programs in Mexico. En Universalization of Primary Education in the Historical and Developmental Perspective, editado por Akio Yonemuna, 179–214. Makuhari: Institute of Developing Economics.
Muñoz Izquierdo, Carlos y Raquel Ahuja. 2000. Function and Evaluation of a Compensatory Program Directed at the Poorest Mexican States: Chiapas, Guerrero, Hidalgo and Oaxaca. En Unequal Schools, Unequal Chances, editado por Fernando Reimers, 341–3 74. Boston: Harvard University Press.
Parker, Susan. 2002. Evaluación del Impacto de Oportunidades sobre la inscripción escolar: primaria, secundaria y media superior. Evaluación de resultados de impacto del Programa de Desarrollo Humano Oportunidades, http://www.oportunidades.gob.mx/e_oportunidades/evaluacion_impacto/2002/Educacion%20Final–%20marzo03.PDF/ (10 de octubre de 2005).
––––––––– y Graciela Teruel. 2005. Randomization and Social Program Evaluation: The Case of PROGRESA, Annals of the American Academy of Political and Social Science (599): 199–219.
Reimers, Fernando. 2001. Educación, exclusión y justicia social en América Latina. En Investigación y política educativas: ensayos en honor de Pablo Latapí, coordinado por C. Órnelas, 187–230. México: Santillana.
––––––––– (editor). 2000. What can we Learn from Studying Educational Opportunity in the Americas and why should we Care?" En Unequal Schools, Unequal Chances, editado por ídem., 430–451. Boston: Harvard University Press.
–––––––––. 2000. Educational Opportunity and Policy in Latin America. En Unequal Schools, Unequal Chances, editado por ídem., 24–39. Boston: Harvard University Press.
Santos del Real, Annette. 2001. La educación secundaria: perspectivas de su demanda. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Satz, Debra y John Ferejohn. 1994. Rational Choice and Social Theory. The Journal of Philosophy XCI (2): 71–87.
SEP. 2007. Estadísticas educativas. Ciclo escolar 2005–2006. México: SEP.
–––––––––. 2001. Programa Nacional de Educación 2001–2006. México: SEP.
Schmelkes, Sylvia. 2007. Conferencia presentada en el encuentro Calidad y cambio en la educación, organizado por la Fundación Santillana y la Organización de los Estados Iberoamericanos.
–––––––––. 2005. La desigualdad en la calidad de la educación primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos XXXV (3–4): 9–33.
–––––––––. 1997. La calidad en la educación primaria. Un estudio de caso. México: Fondo de Cultura Económica.
Schultz, Paul. 2000a. Impacto de PROGRESA sobre la inscripción escolar. Washington: IFPRI. http://www.ifpri.org/themes/progresa/pdf/Schultz_enroll.pdf/ (21 de octubre de 2005).
–––––––––. 2000b. Impacto de Progresa sobre las tasas de asistencia a la escuela en la población de la muestra de evaluación, 2000. Washington: ifpri. http://www.ifpri.org/themes/progresa/pdf/Schultz_attend.pdf/ (10 de noviembre de 2005).
Skoufias, Emmanuel y Susan Parker. 2001a. Conditional Cash Transfers and their Impact on Child Work and Schooling: Evidence from the PROGRESA Program in Mexico. Washington: IFPRI. FCND Discussion Paper No. 123. http//www.ifpri.org/divs/fcnd/dp/papers/fcndpl23.pdf/.
–––––––––. 2001b. Conditional Cash Transfers and their Impact on Child Work and Schooling: Evidence from the PROGRESA Program in Mexico. Economía II (1): 45–96.
Sweetland, Scott. 1996. Human Capital Theory: Foundations of a Field of Inquiry. Review of Educational Research LXVI (3): 341–359.
Todd, Petra y Kenneth Wolpin. 2005. Using a Social Experiment to Validate a Dynamic Behavioral Model of Child Schooling and Fertility: Assessing the Impact of a School Subsidy Program in Mexico. Pennsylvania: University of Pennsylvania.
Treviño, Ernesto y Germán, Treviño. 2003. Factores socioculturales asociados al rendimiento de la educación primaria: un estudio de las desigualdades educativas en México. México: Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Cuadernos de Investigación.
Villarreal, Guadalupe. 2002. Factores en la oferta y la demanda educativas que inciden en el desempeño escolar: telesecundarias en el sur de Nuevo León. Tesis doctoral, ITESM.
–––––––––. 2001. Evaluación diagnóstica de las telesecundarias en el sur de Nuevo León. La Gaceta CONACYT (2): 9.
––––––––– y Manuel Ribeiro. 2006. Telesecundaria y secundaria general del sur de Nuevo León: oferta y demandas educativas y desempeño académico en cuatro escuelas. En Tópicos selectos en políticas de bienestar social, tomo II, compilado por Manuel Ribeiro y Eduardo López, 65–88. México: Editorial Gernika.
–––––––––, María José Pineda, Ninfa Ferreira y Susana Canales. 2001. Evaluación diagnóstica de las telesecundarias en el sur de Nuevo León, CONACYT– Sistema Regional Alfonso Reyes, SIREYES, proyecto número 1998060311.
Wang, Margaret, Geneva Haertel y Herbert Walberg. 1993. Toward a Knowledge Base for School Learning. Review of Educational Research LXIII (3): 249–294.
Williamson, Bill. 1991. Just Holding the Line? Education Policies to Combat Poverty. British Journal of Sociology of Education XII (3): 39 7–401.
Open access policy
The authors who publish in región y sociedad accept the following conditions:
In accordance with the copyright laws, región y sociedad recognizes and respects the authors’ moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to the journal to disseminate the articles in open access. región y sociedad does not charge the authors for submitting and processing articles for publication.
All the texts published by región y sociedad —with no exception— are distributed under a Creative Commons license 4.0 Attribution – Noncommercial (CC BY-NC 4.0 International), which allows third parties to use the publication as long as they mention the works’ authorship and the first publication in this journal.
The authors can enter into independent and additional contractual agreements for the nonexclusive distribution of the version of the article published in región y sociedad (for instance include it into an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in región y sociedad.
For all the above, the author(s) must send the Letter of transfer of property rights of the first publication duly filled in and signed by the author(s). This letter can be sent by e-mail as a PDF to: region@colson.edu.mx