Toward Historical Justice: An Analysis of the Seri-Comcaac People's Justice Plan from an Intercultural Perspective
PDF (Spanish)

Keywords

Seri-Comcáac justice plan
interculturality
historical justice

How to Cite

Rubio Mejía, C. F. (2025). Toward Historical Justice: An Analysis of the Seri-Comcaac People’s Justice Plan from an Intercultural Perspective. región y sociedad, 37, e1963. https://doi.org/10.22198/rys2025/37/1963

Abstract

Objective: Assessing whether the Seri-Comcaac Justice Plan, in its first phase (2022-2023), incorporated intercultural characteristics. Methodology: It is based on two key concepts: Catherine Walsh's (2007) dialogue framework and Alicia Barabas's (2014) intercultural communication. Testimonies were gathered from Seri residents, authorities, and officials associated with the plan. Results: Internal political divisions among the Seri complicate the full implementation of the justice plan. Value: This analysis is an opportunity to establish new methodological criteria for implementing the justice plan. Limitations: The research is limited to the village of Punta Chueca. Conclusions: The Seri Justice Plan has partially fulfilled its aim for historical justice on key issues such as water, territory, and culture. However, it has been weak in other areas due to a lack of regulations to solidify them and attributable to the complexity of internal political differences that hinder its complete implementation.

PDF (Spanish)

References

Barabas, A. M. (2014). Multiculturalismo, pluralismo cultural e interculturalidad en el contexto de América Latina: la presencia de los pueblos originarios. Configurações 14, 11-24. doi: https://doi.org/10.4000/configuracoes.2219

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educativos, 39(156), 192-207. doi: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293

Elizondo, D. (1999). Noticias de la expedición militar contra los rebeldes seris y pimas del cerro Prieto, Sonora, 1767-1771. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Fornet, R. (2009). La filosofía intercultural. En E. Dussel, E. Mendieta, y C. Bohórquez (eds.), El pensamiento filosófico latinoamericano, del Caribe y "latino" (1300-2000). Historia, corrientes, temas, filósofos (pp. 639-646). Ciudad de México: CREAF/Siglo XXI.

Gobierno de México, Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas y Gobierno de Sonora. (2023). Plan de Justicia del Pueblo Seri-Comcaac. Avance de compromisos, julio 2023. Recuperado de https://planesjusticia.inpi.gob.mx/wp-content/uploads/2024/07/02-plan-de-justicia-del-pueblo-seri-comcaac.pdf

Hernández, S. E. (2022). La interculturalidad en las políticas públicas en México (LC/MEX/TS.2021/29). Ciudad de México: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Moser, M. B., y Marlett, S. A. (2010). Comcáac quih yaza quih hant ihíip hac. Diccionario seri-español-inglés. Ciudad de México: Plaza y Valdés Editores y Universidad de Sonora.

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2008). Declaración de las Naciones Unidas sobre los derechos de los pueblos indígenas. Artículo 31. Recuperado de https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf

Pérez, R. (2016). Procesos interculturales en una comunidad indígena en Chiapas desde una mirada emic: Realidades y desafíos. Sinéctica (47), 1-16. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2016000200004

Pfefferkorn, I. (1983). Descripción de la provincia de Sonora. Hermosillo: Gobierno del Estado de Sonora. Libro II.

Quijano, A. (2019). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Espacio Abierto, 28(1), 255-301. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12262976015

Ramírez, A. L. (2018). La escuela rural en territorio seri, 1920-1957. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 39(154), 9-36. doi: https://doi.org/10.24901/rehs.v39i154.381

Santillán, C. (1993). Los seris: de la economía de cambio a la economía de consumo. Hermosillo: Gobierno del Estado de Sonora.

Schmelkes, S. (2009). Interculturalidad, democracia y formación valoral en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2), 1-10 Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/233

Secretaría de Desarrollo Social (SEDESSON). (2024). Plan de Justicia Comcaac-seri. Reporte de avances, 21 de febrero. Documento físico proporcionado por Wendy Briseño Zuloaga.

Walsh, C. (2007). Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento "otro" desde la diferencia colonial. En S. Castro Gómez y R. Grosfoguel (eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 47-62). Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.

Zavala, V., Cuenca, R., y Córdova, G. (2005). Hacia la construcción de un proceso educativo intercultural: Elementos para el debate. Lima: Programa de Educación Básica de la Cooperación Alemana al Desarrollo.

Zimmermann, K. (1999). Política del lenguaje y planificación para los pueblos amerindios: ensayos de ecología lingüística. Madrid: Iberoamericana.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Carlo Fabián Rubio Mejía

Downloads

Download data is not yet available.