Abstract
This article analyzes the consequences of international migration for the school academic and administrative processes; for this purpose, management functions in the enrollment of migrant minors returning to Mexico were examined. The results were obtained from data collected in 34 public primary schools in Hermosillo, Sonora during the 2014-2015 school year. A semi-structured interview was conducted with 34 school principals and three officials of the state Secretariat of Education and Culture in order to identify the administrative dynamics involved when receiving children with school experience in the United States, as well as to determine the level of training and knowledge of school principals with the aim of facilitating the process of incorporation of new students into Sonora’s education system.
References
Cortez Román, Nolvia, Arelys K. García Loya y Adriana Altamirano Ruiz. 2015. Estudiantes migrantes de retorno en México. Estrategias emprendidas para acceder a una educación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa 20 (67): 1187-1208.
David, A. Graham. 2016. Has Trump kept his campaign promises? As the president marks 100 days in office, a comprehensive review of his progress toward fulfilling the pledges he made on the trail. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/politics/archive/2017/04/trump-promises-cheat-sheet/507347/
Durand, Jorge. 2004. Ensayo teórico sobre la migración de retorno. El principio del rendimiento decreciente. Cuadernos Geográficos 35 (2): 103-116.
Franco García, Martha Josefina. 2014. Los estudiantes inmigrantes: sujetos emergentes del derecho a la educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 44 (1): 93-131.
Gomez, Alan. 2017. Immigration arrests up 38% nationwide under Trump. USA Today. https://www.usatoday.com/story/news/world/2017/05/17/deportations-under-president-trump-undocumented-immigrants/101786264/
Kitroeff, Natalie y Shan Li. 2017. Trump's promise to ramp up deportations spreads fear among California businesses. Los Angeles Times. http://www.latimes.com/business/la-fi-immigrants-economic-impact-20170223-story.html
Moctezuma L., Miguel. 2013. Retorno de migrantes a México. Su reformulación conceptual. Papeles de Población 19 (77): 49-160.
Ruiz, Liza F. 2011. Niñez migrante de retorno: el proceso administrativo de inscripción en las escuelas primarias de Hermosillo, Sonora. Tesis de maestría en ciencias sociales, El Colegio de Sonora (COLSON).
Ruiz, Liza F., y Gloria C. Valdéz Gardea. 2017. Sonora en la migración internacional: menores migrantes de retorno. Entre la reforma educativa y los procesos institucionales estatales. En Tránsito y retorno de la niñez migrante. Epílogo en la administración Trump, coordinado por Gloria Ciria Valdéz Gardea e Ismael García Castro, 145-173. Hermosillo: COLSON y Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS).
Ruiz, Liza F. y Gloria C. Valdéz Gardea. 2015. El presente educativo en la frontera norte: menores migrantes de retorno y su educación. En Migración y violencia: dos caras del dolor social, coordinado por José Dionicio Vázquez Vázquez, 61-72. Tlaxcala: El Colegio de Tlaxcala.
Ruiz, Liza F. y Gloria C. Valdéz Gardea. 2012. Menores de retorno. El proceso administrativo de inscripción en las escuelas sonorenses. En Movilización, migración y retorno de la niñez migrante. Una mirada antropológica, compilado por Gloria Ciria Valdéz Gardea, 177-214. Hermosillo: COLSON y UAS.
Sánchez García, Juan y Víctor Zúñiga. 2010. Trayectorias de los alumnos transnacionales en México. Propuesta intercultural de atención educativa. Trayectorias XII (30): 5-23.
SEP. 2015. Normas específicas de control escolar relativas a la inscripción, reinscripción, acreditación, promoción, regularización y certificación en la educación básica.
http://www.controlescolar.sep.gob.mx/work/models/controlescolar/Resource/carpeta_pdf/normas_especificas_basica.pdf (octubre 2015).
Suárez-Orozco, Marcelo y Desiree Qin-Hilliard (editores). 2004. Globalization, culture and education in the new millenium. Berkely: University of California Press y Ross Institute.
Silva Quiroz, Yolanda y Rodolfo Cruz Piñeiro. 2013. Niñez migrante retornada de Estados Unidos por Tijuana: los riesgos de su movilidad. región y sociedad 25 (58): 29-56. DOI: 10.22198/rys.2013.58.a123
Valdéz Gardea, Gloria Ciria. 2012. Movilización, migración y retorno de la niñez migrante. Una mirada antropológica. Hermosillo: COLSON y UAS.
Valdéz Gardea, Gloria Ciria. 2011. La Antropología de la migración: niños y jóvenes migrantes de la globalización. Hermosillo: COLSON y UAS.
Valdéz Gardea, Gloria Ciria e Ismael García Castro (coordinadores). 2017. Tránsito y retorno de la niñez migrante. Epílogo en la administración Trump. Hermosillo: COLSON y UAS.
Valdéz Gardea, Gloria Ciria, Liza Fabiola Ruíz y Óscar Bernardo Rivera. 2017. Avance de investigación. Consecuencias académicas en niños expuestos a la migración internacional: hacia un discurso crítico de los procesos administrativos en el sistema escolar de Sonora, México. Clivajes. Revista de Ciencias Sociales 8: 111-147.
Warren, Robert y Donald Kerwin. 2017. Mass deportations would impoverish US families and create immense social costs. Journal on Migration and Human Security V (1): 1-8. http://jmhs.cmsny.org/index.php/jmhs/article/view/71 (febrero 2017).
Ye Hee Lee, Michelle. 2015. Donald Trump’s false comments connecting Mexican immigrants and crime. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/news/fact-checker/wp/2015/07/08/donald-trumps-false-comments-connecting-mexican-immigrants-and-crime/?utm_term=.7920efb76d58
Zúñiga, Víctor. 2013. Migrantes internacionales en las escuelas mexicanas: desafíos actuales y futuros de política educativa. Revista Electrónica Sinéctica 40: 1-12.
Zúñiga, Víctor, Edmund T. Hamann y Juan Sánchez García. 2008. Alumnos transnacionales: las escuelas mexicanas frente a la globalización. México: SEP.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Gloria Ciria Valdez Gardea, Liza Fabiola Ruíz Peralta, Oscar Bernardo Rivera García, Ramiro Antonio López