Abstract
This article estimates a wage equation for Mexico within a human capital theory framework. The source of the data is the Encuesta nacional de ingreso y gasto de los hogares 2006 [2006 National Survey of Household Income and Expenses], produced by the Instituto Nacional de Estadística y Geografía [National Institute of Statistics and Geography]. We evaluate the impact of schooling and job experience on the income level of the head of household, controlling for attributes such as type of labor contract, gender, population stratus, unionization and territory. Applying the two-step procedure suggested by Heckman, we find that wage disparities by schooling are significant. In addition, the results suggest that rate of marginal return is consistent with percentage increase in wages for each level of formal education. Finally, those heads of household that belong to a union and have a temporary or permanent labor contract receive greater earnings that those who do not.
References
Ampudia R., Lourdes. 2007. Análisis del mercado de trabajo: comportamiento salarial y su rendimiento de acuerdo al nivel educativo en Ciudad Juárez, 1987–1998. Aportes XII (35): 117–130.
Becker, Gary. 1964. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. Nueva York: National Bureau of Economic Research.
Burgos, Benjamín y Alejandro Mungaray. 2007. Apertura externa, inequidad salarial y calificación laboral en México, 1984–2002. Problemas del Desarrollo 39 (152): 87–110.
Barceinas F., A. Oliver, J. L. Raymond y J. Roig. 2002. Rendimientos de la educación y efecto tratamiento: el caso de España. Moneda y Crédito 215: 43–67.
Cortez, W. W. 2005. Dispersión y estabilidad de las diferencias salariales interestatales en México, 1984–2000. Investigación Económica LXIV (253): 123–158.
Cabrera, C., A. Mungaray, R. Varela y E. Hernández. 2008. Capital humano e ingresos en la manufactura de Tijuana y Mexicali: 1994–2001. Estudios Fronterizos 9 (18): 95–114.
Cragg, I.M., y M. Epelbaum. 1996. Why has Wage Dispersion Grown in Mexico? Is it the Incidence of Reforms or the Growing Demand for Skills? Journal of Development Economics 51: 99–116.
Huesca R., Luis. 2004. La rentabilidad de la escolaridad en los hogares asalariados de México durante 1984–2000. Problemas del Desarrollo 35 (138): 125–154.
Heckman, J. 1979. Sample Selection Bias as a Specification Error. Econometrica 47 (1): 153–161.
INEGI. 2006. Encuesta nacional de ingresos y gastos de los hogares: síntesis metodológica. Aguascalientes: INEGI.
––––––––––. 2002. Encuesta nacional de empleo urbano. Aguascalientes: INEGI.
––––––––––. 1989,1992. Encuesta nacional de ingreso y gasto de los hogares. Aguascalientes: INEGI.
Mincer, J. 1974. Schooling Experience and Earnings. Nueva York: National Bureau of Economic Research.
Mendoza, J. Eduardo. 2002. Educación, experiencia y especialización manufacturera en la frontera norte de México. Comercio Exterior 52 (4): 300–308.
Ordaz, J. L. 2007. México: capital humano e ingresos. Retornos de la educación, 1994–2005. CEPAL 90: 1–67.
Psacharopoulos, G. 1993. Returns Investment in Education: A Global Update. Policy Research, Working paper 1067. Banco Mundial.
Palacio, J. I., y J. H. Simón. 2002. Dispersión salarial y negociación colectiva en España. Cuadernos de Relaciones Laborales 20 (1): 169–187.
––––––––––. 2004. Dispersión salarial entre establecimientos y desigualdad salarial. Revista de Economía Aplicada XII (36): 47–81.
Rojas, Mariano, Humberto Angulo e Irene Velázquez. 2000. Rentabilidad de la inversión en capital humano en México. Economía Mexicana IX (2): 113–142.
Schultz, T.W. 1961. Education and Economic Growth; Capital Formation by Education. Journal Political Economy 68: 571–583.
Urciaga, José y Antonio Almendarez. 2006. Determinación de los salarios y rendimientos de la escolaridad en la región Mar de Cortés. Revista de Educación Superior XXXV (2): 37–53.
––––––––––. 2008. Salarios, educación y sus rendimientos privados en la frontera norte de México. Un estudio de capital humano. Región y Sociedad XX (41): 33–51.
Zamudio C., Andrés. 1995. Rendimientos a la educación superior en México: ajuste por sesgo utilizando máxima verosimilitud. Economía Mexicana 4 (1): 69–91.
Zepeda, M. E., y R. Ghiara. 1999. Determinación del salario y capital humano en México: 1987–1993. Economía, Sociedad y Territorio II (5): 67–116.
Wooldridge, Jeffrey M. 2006. Introducción a la econometría: un enfoque moderno. México: Thomson.
Open access policy
The authors who publish in región y sociedad accept the following conditions:
In accordance with the copyright laws, región y sociedad recognizes and respects the authors’ moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to the journal to disseminate the articles in open access. región y sociedad does not charge the authors for submitting and processing articles for publication.
All the texts published by región y sociedad —with no exception— are distributed under a Creative Commons license 4.0 Attribution – Noncommercial (CC BY-NC 4.0 International), which allows third parties to use the publication as long as they mention the works’ authorship and the first publication in this journal.
The authors can enter into independent and additional contractual agreements for the nonexclusive distribution of the version of the article published in región y sociedad (for instance include it into an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in región y sociedad.
For all the above, the author(s) must send the Letter of transfer of property rights of the first publication duly filled in and signed by the author(s). This letter can be sent by e-mail as a PDF to: region@colson.edu.mx