Trans-inclusion Attitudes in Higher Education Institutions in Sonora: Preliminary Results
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

cissexism
attitudes
higher education
trans studies
exclusion
inclusion

How to Cite

Trans-inclusion Attitudes in Higher Education Institutions in Sonora: Preliminary Results. (2024). región Y Sociedad, 36, e1922. https://doi.org/10.22198/rys2024/36/1922

Abstract

Objective: Analyzing the inclusion attitudes towards trans people in higher education institutions of Hermosillo, Sonora. Methodology: Quantitative approach using the scale of attitudes towards trans people with non-probabilistic sampling in three higher education institutions. Results: Public higher education institutions’ university community report greater trans inclusion in their responses than those of private higher education institutions. It is observed that non-binary people, gender non-conforming, and women are the ones who have higher ratings in the attitude scale. The humanities studies community, students and LGBTIQ+ populations report more inclusive attitudes. Limitations: Due to the non-probabilistic sample used for the study, data is not representative, but an approximation about the region of study. Value: Empirical contribution to the knowledge of cissexism and the social inclusion of trans people. Conclusions: Trans-inclusion is not reduced to being LGBTIQ+, decolonial feminism, or left-wing positions, but rather requires a series of practices that articulate a legitimate inclusion of the trans-population.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Alonso-Martínez, L., Heras-Sevilla, D., Fernández-Hawrylak, M., y Forrest, S. (2021). English validation of a short scale designed to detect negative attitudes towards trans people (EANT). Sustainability, 13, 3760. doi: https://doi.org/10.3390/su13073760

Animal Político. (9 de enero de 2024). La activista Kenya Cuevas presentará queja en CONAPRED contra AMLO por comentarios transfóbicos. Recuperado de https://animalpolitico.com/sociedad/kenya-cuevas-queja-amlo-comentarios-transfobicos

Área de Política Social del Senado de la República. (2002). La educación superior privada en México: una aproximación. Perfiles Educativos, 24(97-98), 128-146. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v24n97-98/v24n97_98a9.pdf

Aristegui Noticias. (8 de enero de 2024). AMLO llama a diputada trans Salma Luévano “señor vestido de mujer”. Recuperado de https://aristeguinoticias.com/0801/mexico/amlo-llama-a-diputada-trans-salma-luevano-senor-vestido-de-mujer/

Bartlett, M. S. (1954). A note on the multiplying factors for various x2 approximation. Journal of the Royal Statistical Society (Series B), 16, 296-298. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2984057

Barton, L. (1998). Discapacidad y sociedad. Madrid: Ediciones Morata.

Besen, B., y Walther, A. (2023). Participation on and beyond the boundaries: Brazilian youth activism in radical right movements. Youth and Globalization, 5, 149-171. doi: https://doi.org/10.1163/25895745-bja10024

Bojalil, S. (2022). Movimientos estudiantiles en México y comunicación: breve recorrido histórico. Sintaxis, 9, 153-169. doi: https://doi.org/10.36105/stx.2022n9.10

Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Burke, K., Kazyak, E., Oliver, M., y Valkr, P. (2023). LG but Not T: Opposition to transgender rights amidst gay and lesbian acceptance. The Sociological Quarterly, 64(3), 471-492. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00380253.2023.2167673

Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.

Camacho, F., Poy, L., y Hernández, L. (15 de agosto de 2023). Al alza, universidades privadas y su matrícula; hay 28% más inscritos. La Jornada. Recuperado de https://www.jornada.com.mx/2023/08/15/politica/005n1pol

Camhaji, E., Llaneras, K., y San Juan, P. (15 de abril de 2024). Datos. ¿Cómo votan hombres y mujeres en México? Ellos se derechizan, ellas no. El País. Recuperado de https://elpais.com/mexico/elecciones-mexicanas/2024-04-15/datos-como-votan-hombres-y-mujeres-en-mexico-ellos-se-derechizan-ellas-no.html#

Cárdenas, M., Saiz, J., Barrientos, J., Espinoza, R., San Juan, D., Gómez, F., Guzmán, M., y Saavedra, L. (2021). Recomendaciones para la investigación psicológica con personas trans: una aproximación desde una experiencia en Chile. Interdisciplinaria, 38(1), 217-234. Recuperado de http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path%5B%5D=598&path%5B%5D=pdf

Castelao-Huerta, I. (2021). Investigaciones sobre los efectos de la neoliberalización de la educación superior pública en América Latina. Educação e Pesquisa, 47, e232882, 1-24. doi: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147232882

Cerna, C. (23 de enero de 2024). Se registra el segundo transfeminicidio en lo que va del 2024 en Jalisco. Tv Azteca Jalisco. Recuperado de https://www.aztecajalisco.com/azteca-noticias/registra-segundo-transfeminicidio-del-2024-jalisco

Chon, B., Burgos, A., y Barajas, M. (2018). Construcción de una escala para medir actitudes hacia las personas trans en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 23(3), 310-317. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Miriam-Barajas-2/publication/327971142_Construction_of_a_scale_to_measure_attitudes_towards_transgender_people_in_university_students/links/5cad548a92851ccd4ac067b5/Construction-of-a-scale-to-measure-attitudes-towards-transgender-people-in-university-students.pdf

Clarke, H. (2024). (Re)producing sex/gender normativities: LGB alliance, political whiteness and heteroactivism. Journal of Gender Studies, 1-12. doi: https://doi.org/10.1080/09589236.2024.2307602

Comisión Interamericana de los Derechos Humanos (CIDH). (17 de diciembre de 2014). Anexo. Comunicado de prensa 153/14. Una mirada a la violencia contra personas LGBTI. Un registro que documenta actos de violencia entre el 1 de enero de 2013 y el 31 de marzo de 2014. Washington, D. C. Recuperado de https://www.oas.org/es/cidh/lgtbi/docs/Anexo-Registro-Violencia-LGBTI.pdf

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory, and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 1989(8) 8. Recuperado de http://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8

Dolan, I., Strauss, P., Winter, S., y Lin, A. (2020). Misgendering and experiences of stigma in health care settings for transgender people. The Medical Journal of Australia, 212(4), 150-1. doi: https://doi.org/10.5694/mja2.50497

Dugan, J. P., Kusel, M. L., y Simounet, D. M. (2012). Transgender college students: An exploratory study of perceptions, engagement, and educational outcomes. Journal of College Student Development, 53(5), 719-736. doi: https://doi.org/10.1353/csd.2012.0067

Espinoza, M., y Rodríguez, J. (2020) Estudiantes LGBT+ y profesores universitarios. Prácticas de inclusión y exclusión en la educación superior. Voces y silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 11(2),7-29. doi: http://dx.doi.org/10.18175/VyS11.2.2020.1

Estivill, J. (2003). Panorama de la lucha contra la exclusión social. Conceptos y estrategias. Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo.

Fernández, F. (2019). La productividad geográfica del cisexismo: diálogos entre los estudios trans y la geografía. En Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (ed.), Las ciencias sociales en tiempos de ajuste: artículos seleccionados de las IX Jornadas de Jóvenes Investigadores del Instituto de Investigaciones Gino Germani (pp. 267-286). doi: https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rm8t.17

Francia, M., Esteban, C., y Lespier, Z. (2017). Actitudes, conocimiento y distancia social de psicoterapeutas con la comunidad trans y transexual. Revista Puertorriqueña de Psicología, 28(1), 98-113. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=233255999007

Friedman, E., y Tabbush, C. (2020). Introducción. Disputas en la marea rosa: una mirada desde el género y la sexualidad. En Rossi, F. y Tabbush, C. (eds.), Género, sexualidad e izquierdas latinoamericanas. El reclamo de derechos durante la marea rosa (pp. 19-69). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20200610052155/Genero-sexualidad-izquierda.pdf

Galofre, P., y Missé, M. (2015). Políticas trans. Una antología de textos desde los estudios trans norteamericanos. Barcelona: Egales Editorial.

Garza, R. (2017). Trans:* entre lo personal y lo político. Violencias de género y participación político-electoral de las personas trans* en México 1990-2016 dentro del sistema electoral mexicano. INE-SEP.

Gay-Sylvestre, D. (2015). Laura/Raúl: como un hombre que soy. Ciudad de México: Ediciones del Lirio.

Gobierno del Estado de Sonora. (2 de febrero de 2021a). Boletín Oficial (tomo CCVII), Núm. 9, sección I. Recuperado de https://boletinoficial.sonora.gob.mx/boletin/images/boletinesPdf/2021/02/2021CCVII9I.pdf

Gobierno del Estado de Sonora. (21 de octubre de 2021b). Boletín Oficial (tomo CCVIII), Núm. 33, sección II. Recuperado de https://boletinoficial.sonora.gob.mx/boletin/images/boletinesPdf/2021/10/2021CCVIII33II.pdf

Gobierno del Estado de Sonora. (2021c). Apuntes, directrices y compromisos para el Plan Estatal de Desarrollo. Recuperado de https://qrcgcustomers.s3-eu-west-1.amazonaws.com/account13786107/19922187_2.pdf?0.4148663245814138

Gobierno del Estado de Sonora. (30 de marzo de 2023). Boletín Oficial (tomo CCXI), Núm. 26, sección I. Recuperado de https://boletinoficial.sonora.gob.mx/boletin/images/boletinesPdf/2023/03/2023CCXI26I.pdf

Gómez, M., Danglot, C., y Vega, L. (2003). Sinopsis de pruebas estadísticas no paramétricas. Cuándo usarlas. Revista Mexicana de Pediatría, 70(2), 91-99. Recuperado de https://www.ugr.es/~fmocan/MATERIALES%20DOCTORADO/Sinopsis%20de%20pruebas%20estadisticas%20no%20parametricas.pdf

González, G. (16 de enero de 2024). Transodio en México: cinco mujeres trans asesinadas y dos golpeadas en 2024. Presentes. Recuperado de https://agenciapresentes.org/2024/01/16/transodio-en-mexico-cinco-mujeres-trans-asesinadas-y-dos-golpeadas-en-2024/

Grinstead, C., Snell, M., y Laurie, J. (1997). Central limit theorem. Introduction to probability. Providence: AMS Bookstore.

Guerrero, S. (2022). Nostalgias de la esperanza. Pasado, presente y futuro de la lucha trans en CDMX. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, 8, e946. Recuperado de https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/946/534

Guerrero, S., y Muñoz, L. (2018a). Ontopolíticas del cuerpo trans: controversia, historia e identidad. En L. Raphael y A. Gómez (coords.) Diálogos diversos para más mundos posibles (pp. 71-94). Recuperado de http://ru.juridicas.unam.mx/xmlui/bitstream/handle/123456789/39109/ontopoliticas-del-cuerpo-trans-controversia-historia-e-identidad.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Guerrero, S., y Muñoz, L. (2018b). Transfeminicidio. En L. Raphael y A. Segovia (ed.), Diversidades: interseccionalidad, cuerpos y territorios (pp. 65-89). Recuperado de https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/11/5498/6.pdf

Guerrero, S., y Muñoz, L. (2024). Los estudios trans en México. Inter Disciplina, 12(32), 11-24. doi: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2024.32.86915

Gutiérrez, A. (2023). Atmósferas trans: sociabilidades, internet, narrativas y tránsitos de género en la Ciudad de México. Ciudad de México: El Colegio de México.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Encuesta Nacional sobre Acceso y Permanencia en la Educación (ENAPE) 2021. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enape/2021/doc/enape_2021_presentacion_resultados.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2022). Encuesta Nacional sobre Diversidad Sexual y de Género (ENDISEG) 2021. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/endiseg/Resul_Endiseg21.pdf

Jenkins, K. (2020). Cissexism and precarity perform trans subjectivities. Journal of Social Theory in Art Education, 40, 65-70. Recuperado de https://scholarscompass.vcu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1566&context=jstae

Johnson, N., Rodríguez, A., y Sempol, D. (2020). Claves para explicar avances y retrocesos en los derechos de las mujeres y las personas LGBT en Uruguay. Múltiples presiones, resistencia política e inercias estructurales. En F. Rossi y C. Tabbush (eds.), Género, sexualidad e izquierdas latinoamericanas. El reclamo de derechos durante la marea rosa (pp. 71-107). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20200610052155/Genero-sexualidad-izquierda.pdf

Jongitud, J. (2017). El derecho humano a la educación superior en México. Revista de la Educación Superior, 46(182), 45-56. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2017.02.002

Juárez Velarde, M. F., y Abril, E. (2024). Adaptación y validación de una escala de actitudes incluyentes hacia personas trans en Sonora. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 12(26), 1-14. doi: https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2024.26.87584

Lazarevich, I., Ortíz, L., López, L., Aguilar, J., y Hernández, L. (2024). Attitudes toward transgender people of Mexican university students. Mexican Bioethics Review ICSa, 5(101), 1-10. doi: https://doi.org/10.29057/mbr.v5i10.11761

Lloret, S., Ferreres, A., Hernández, A., y Tomás, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Madrid, E., Díaz, I., y Gaggiotti, H. (2023). Vulnerabilidad y mujeres trans: el caso de Laura. región y sociedad, 35, e1829. doi: https://doi.org/10.22198/rys2023/35/1829

Maffia, D., y Cabral, M. (2003). Los sexos ¿son o se hacen? En D. Maffia (ed.), Sexualidades, migrantes, género y trans (pp. 86-97). Buenos Aires: Feminaria. Recuperado de https://www.flacsoandes.edu.ec/sites/default/files/agora/files/1245449323.los_sexos_2_0.pdf

Martin, D., García, J., Pastor, M., Sánchez, M., y Jiménez, J. (2023). Attitudes towards transgender people in the university community. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 11(1), 1-13. doi: https://doi.org/10.17502/mrcs.v11i1.674

Martínez, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008

Mato, M. (2020). Género y sexualidad en la política pública de Brasil. Progresos y retrocesos en la despatriarcalización y desheteronormalización del Estado. En Rossi, F. y Tabbush, C. (eds.), Género, sexualidad e izquierdas latinoamericanas. El reclamo de derechos durante la marea rosa (pp. 178-208). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Recuperado de https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20200610052155/Genero-sexualidad-izquierda.pdf

Morales, V. (2021). “Antes y ahora: la lucha es una sola”. Apuntes sobre activismos de mujeres y feministas en la resistencia al neoliberalismo en la Argentina. Studia Politicæ, 52, 57-79. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/150114/CONICET_Digital_Nro.72e0b919-8c36-457e-a1b2-3461da43a8f7_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Moriña, A., y Orozco, I. (2022). Inclusive learning strategies at university: the perspective of Spanish faculty members from different knowledge areas. Culture and Education, 34(2), 231-265. doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2022.2031786

Movimiento por la Igualdad en México (MOVii). (2024). MOVii Condena la malgenerización por el presidente López Obrador. Recuperado de https://moviimexico.org/movii-condena-la-malgenerizacion-por-el-presidente-lopez-obrador/

Murchison, G., Aguayo, R., Lett, E., Katz, S., Agénor, M., y Gordon, A. (2023). Transgender/nonbinary young adults’ exposure to cissexism-related social stressors: Variation across gender groups. Social Science & Medicine, 239, 113-126. doi: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2023.116013

Pasquali, M. (23 de noviembre de 2022). Salto generacional. ¿Qué países latinoamericanos lideran en esperanza de vida? Statista. Recuperado de https://es.statista.com/grafico/28813/esperanza-de-vida-en-latinoamerica-a-traves-del-tiempo/

Prado, P. del, y Bustillos, A. (2007). Adaptación de la Escala de Orientación a la Dominancia Social al castellano: validación de la Dominancia Grupal y la Oposición a la Igualdad como factores subyacentes. Revista de Psicología Social, 22(1), 3-5. doi: https://doi.org/10.1174/021347407779697485

Pratto, F., Sidanius, J., Stallworth, L. M., y Malle, B. F. (1994). Social dominance orientation: A personality variable predicting social and political attitudes. Journal of Personality and Social Psychology, 67(4), 741. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.4.741

Puar, J. (2007). Terrorist assemblages: Homonationalism in queer times. Durham: Duke University Press.

Radi, B., y Sardá-Chandiramani, A. (2016). Travesticidio/transfemicidio: coordenadas para pensar los crímenes de travestis y mujeres trans en Argentina. Boletín del Observatorio de Género. Recuperado de https://www.aacademica.org/blas.radi/14.pdf

Radi, B. (2019). Políticas del conocimiento: hacia una epistemología trans*. En M. López (ed.), Los mil pequeños sexos. Intervenciones críticas sobre políticas de género y sexualidades. Sáenz Peña (Argentina): EDUNTREF.

Rivera, S. (2011). Street Transvestite Action Revolutionaries S. T. A. R. Survival, revolt, and queer antagonist struggle. Chicago: Untorelli Press.

Rodríguez, L., y García, A. (2022). Actitudes negativas e interiorización de mitos hacia las personas trans en estudiantes mexicanas de trabajo social. Interdisciplinaria, 39(2), 229-248. doi: https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.2.15

Rubio, C., Henao, D., y Porras, L. (2024). ¿Cuál es mi baño? Tensiones y conflictos con discursos trans-excluyentes en la Universidad Nacional de Colombia. Polémicas Feministas, 8, 1-16. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/polemicasfeminista/article/view/41875/44664

Sandoval, E., Domínguez, M., y Rosales, E. (2019). La situación de acceso a derechos de las personas trans en México: problemáticas y propuestas. Ciudad de México: Embajada de los Estados Unidos en México. Recuperado de https://almascautivasorg.files.wordpress.com/2019/02/la-situacic3b3n-de-acceso-a-derechos-de-las-personas-trans-en-mc3a9xico.-investigacic3b3n-completa.pdf

Schmitt, M., Branscombe, R., y Kappen, D. (2003). Attitudes toward group-based inequality: Social dominance or social identity? British Journal of Social Psychology, 42(2), 161-186. doi: https://doi.org/10.1348/014466603322127166

Schober, P., Boer, C., y Schwarte, L. (2018). Correlation coefficients: Appropriate use and interpretation. Anethesia & Analgesia, 126(5), 1763-1768. doi: https://doi.org/10.1213/ane.0000000000002864

Schulman, S. (22 de noviembre de 2011). Israel and “Pinkwashing”. The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/2011/11/23/opinion/pinkwashing-and-israels-use-of-gays-as-a-messaging-tool.html

Serano, J. (2007). Whipping girl. A transsexual woman on sexism and the scapegoating of femininity. Berkeley: Seal Press.

Sidanius, J. (1993). The psychology of group conflict and the dynamics of oppression: A social dominance perspective. En W. McGuire y S. Iyengar (eds.), Current approaches to political psychology (pp. 183-219). Durham, NC: Duke University Press.

Spade, D. (2015). Una vida normal. Políticas trans críticas y los límites del derecho. Barcelona: Bellaterra.

Tabbush, C., Díaz, M. C., Trebisacce, C., y Keller, V. (2020). La política sexual durante el kirchnerismo (2003-2015). En Rossi, F. y Tabbush, C. (eds.), Género, sexualidad e izquierdas latinoamericanas. El reclamo de derechos durante la marea rosa (pp. 109-142). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20200610052155/Genero-sexualidad-izquierda.pdf

Trans Murder Monitoring. (13 de noviembre de 2023a). Trans Murder Monitoring 2023 Global Update. Recuperado de https://transrespect.org/en/trans-murder-monitoring-2023/

Trans Murder Monitoring. (2023b). Trans Murder Monitoring Update. Trans Day of Remembrance 2023. Recuperado de https://transrespect.org/wp-content/uploads/2023/11/TvT_TMM_TDoR2023_Table.pdf

Tunçgenç, B. (2010). Towards a comprehensive socio-psychological perspective. A critique of social dominance theory. Journal of European Psychology Students, 2(1), 1-8. doi: https://doi.org/10.5334/jeps.ak

Turner, J., y Reynolds, K. (2003). Why social dominance theory has been falsified. British Journal of Social Psychology, 42(2), 199-206. doi: https://doi.org/10.1348/014466603322127184

United Nations. (s. f.). The struggle of trans and gender-diverse persons. Independent expert on sexual orientation and gender identity. Recuperado de https://www.ohchr.org/en/special-procedures/ie-sexual-orientation-and-gender-identity/struggle-trans-and-gender-diverse-persons

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Fernanda Velarde, Elba Abril-Valdez

Downloads

Download data is not yet available.