Abstract
Objective: To analyze the scope and importance of the value chain applied to gastronomic microbusinesses in the Estado de México to identify the elements that lead to a competitive advantage. Methodology: Exploratory, ethnographic and analytical, derived from field work on site and a workshop seminar. Results: The relevance and usefulness of the model applied to small businesses in the service sector was verified. Aspects of shared value and differentiation were identified. Limitations: due to the qualitative nature of the research, the analyzed ventures are unique, so the results are not generalizable. Conclusions: The model is relevant and has a positive impact on this type of business due to the use of regional gastronomic heritage as an element of differentiation compared to the rest of the current offer, such as ultra-processed food. Contextualized indicators are required for the efficient management of these ecosystems. Shared value gives evidence of the decisions’ importance to make resources efficient and ensure permanence in the markets.
References
Analuisa, I. (2022). Análisis y caracterización de la cadena de valor del maíz duro en la provincia de Manabí-Ecuador. (Tesis de Doctorado). Universidad de Córdoba. Recuperado de https: helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/24296
Ardévol, E., y Muntañola, N. (2004). Visualidad y mirada: el análisis cultural de la imagen. En E. Ardévol y y N. Muntañola (coords.), Representación y cultura audiovisual en la sociedad contemporánea (pp. 13-46). Barcelona: Universidad Oberta de Catalunya (UOC).
Asociación de Emprendedores de México (ASEM). (2020). Radiografía del emprendimiento en México. Asociación de Emprendedores de México Landing. Recuperado de https://asem.mx/wp-content/uploads/2021/06/Radiografia-del-Emprendimiento-en-Mexico-2020.pdf
Ávila, H. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Málaga: EUMED.net.
Ballart, J., Fullola, J., y Petit, M. (1996). El valor del patrimonio histórico. Complutum, 6(2), 215-224. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=902780&orden=0&info=link
Benavides, G. F. (2019). Cadenas de valor y tendencias en innovación en actividades turísticas. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 15(29), 24-37. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7840627
Fuentes, R. (2019). Filantropía corporativa. Influencia en la gestión empresarial vitivinícola. Madrid: Dykinson S. L.
Galeano-Rojas, S. M., y Beltrán-Camacho, A. B. (2008). Ciudad, informalidad y políticas públicas. Una reflexión desde la sociología de lo cotidiano. Cuadernos de Vivienda y Urbanismo, 1(2), 280-297. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/6297/629768835004.pdf
Giddens, A. (2019). Las nuevas reglas del método sociológico. Crítica positiva de las sociologías comprensivas. 3ª ed. Buenos Aires: Amorrortu.
Gil-Gómez, I., y Hernández-Trujillo, O. (2022). Gastronomía: tendencias y estrategias digitales. Ciudad de México: Banco Interaméricano de Desarrollo. doi: http://dx.doi.org/10.18235/0004300
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2011). La Industria restaurantera en México. Censos Económicos 2009. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/censos/economicos/2009/servicios/restaurant/Mono_Restaurantera.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). La industria restaurantera en México. Censos Económicos 2019. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825199357.pdf
Linares, E., Santoyo, V., Muñoz, M., y Rodríguez, B. (2018). Patrimonio gastronómico y desarrollo local en dos pueblos mágicos de México. Revista Iberoamericana de Viticultura, Agroindustria y Ruralidad, 5(15), 22-38. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/4695/469565683002/html/
Loayza, N., y Sugawara, N. (2009). El sector informal en México. Hechos y explicaciones fundamentales. El Trimestre Económico, LXXVI(304), 887-920. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/313/31340961001.pdf
Mazatán, R. (2006). Gastronomía: pertinencia sistémica en hechos de cocina. En I. Farías y J. Ossandón (eds.), Observando sistemas: nuevas apropiaciones y usos de la teoría de Niklas Luhmann (pp. 149-178). Providencia: RiL Editores, Fundación Soles.
Mendoza, M. (2019). Diseño estratégico y paisajes culturales gastronómicos. (Tesis de Doctorado). Universidad Autónoma del Estado de México. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.11799/105386
Mendoza, M., López, A., y Serrano, C. (2021). Discusión de la belleza de lo intangible a través de la valoración estética a la gastronomía tradicional. En R. Hernández, A. López, H. Favila, y C. Guzmán (coords.), Gastronomía y patrimonio. Estética de lo intangible (pp. 47-104). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM).
Miah, T., Lakner, Z., y Fekete-Farkas, M. (2024). Adressing poverty through social entrepreneurship for sustainable development: A comprehensive bibliometric analysis. Administrative Science, 14(1), 16. doi: https://www.mdpi.com/2076-3387/14/1/16
Minuta Proyecto de Decreto por el que se expide la Ley Federal de Fomento a la Cocina Mexicana. (28 de abril de 2021). Cámara de Diputados. Recuperado de https://infosen.senado.gob.mx/sgsp/gaceta/64/3/2021-04-29-1/assets/documentos/Minuta_ley_fomento_cocina_mexicana.pdf
Morillo, M., y Márquez, A. (2014). Análisis de la cadena de valor en el sector alimentos y bebidas de los municipios Libertador y Campo Elías del Estado de Mérida, Venezuela. Agroalimentaria, 20(38), 53-70. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199229475006
Navarro-Dols, J., y González-Pernía, J. (2020). Gastronomy as a real agent of social change. International Journal of Gastronomy and Food Science, 21(octubre), 100240. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2020.100240
Nyberg, M., Ehn Börjesson, S.-M., Höijer, K., Olsson, V., Rothenberg, E., y Wendin, K. (2022). Circular Gastronomy-exploring a new compound concept at the interface between food, meals and sustainability. International Journal of Gastronomy and Food Science, 8. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2022.100610
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., y Smith, A. (2015). Diseñando la propuesta de valor. Barcelona: Deusto.
Páramo, E., Moncayo, J., Orellana, M., y Hinojosa, A. (2023). Strategic optimization of gastronomic business cooperation through the value chain. Journal of Business and Entrepreneurial Studies, 7(4). doi: https://doi.org/10.37956/jbes.v7i4.350
Porter, M. (2020). Ventaja competitiva: creación y sostenimiento de un desempeño superior (3a ed.). (J. C. Hernández, Trad.). Ciudad de México: Grupo Editorial Patria.
Porter, M., y Kramer, M. (2011). La creación de valor compartido. Cómo reinventar el capitalismo y liberar una oleada de innovación y crecimiento. Harvard Business Review. América Latina, 89(1), 31-49. Recuperado de https://shorturl.at/oAEOZ
Publicaciones Vértice. (2006). La publicidad aplicada a la pequeña y mediana empresa. Málaga: Editorial Vértice.
Pulido-Fernández, J., y López-Sánchez, Y. (2016). La cadena de valor del destino como herramienta innovadora para el análisis de la sostenibilidad de las políticas turísticas. El caso de España. Innovar. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 26(59), 155-176. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/818/81843213012.pdf
Restrepo, L. (2004). Interpretando a Porter. Bogotá: Universidad del Rosario.
Schiffman, L., y Lazar, L. (2005). Comportamiento del consumidor (8a ed.). Distrito Federal: Pearson Prentice Hall.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Mariana Mendoza Acevedo; Andrés López Ojeda