Abstract
Objective: to identify and analyze the economic and environmental determinants of the demand for beer in Mexico in the period 2013-2020. Methodology: A dynamic regression model was used to obtain the short- and long-term elasticities of demand, including economic and environmental issues, as well as a dummy to refer to the COVID-19 pandemic. Results: the demand was elastic to the price (‒2.36) and income (5.04) in the short- and long-term. It is suggested that as the temperature increases, the demand also increases. The COVID-19 crisis caused a decrease in consumption. Value: The results contribute with suitable information to argue that a fiscal policy should be set up to reduce beer consumption. Limitations: Regionalization by temperatures should be taken with caution, since the temperature can vary or be very similar even between regions. Conclusions: Demand for beer related to the study period was elastic to price and consumers’ income, the latter being the factor that has the greatest impact on consumption.
References
Ahumada-Cortez, J., Gámez-Medina, M., y Valdez-Montero, C. (2017). El consumo de alcohol como problema de salud pública. Revista Ra Ximhai, 13(2), 13-24. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46154510001
Araujo, F. (2017). Desarrollo de la industria cervecera en México. Reporte de investigación. Universidad de Guadalajara. Recuperado de https://bit.ly/2DvKzx7
Banco Mundial. (2021). Crecimiento del PIB per cápita (% anual)-México. Recuperado de https://datos.bancomundial.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD.ZG?locations=MX
Bassols, A. (1972). México: regiones económicas y regiones agrícolas. Problemas del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 3(11), 23-52. doi: https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.1972.11.48484
Becker, G., y Murphy, K. (1988). A theory of rational addiction. Journal of Political Economy, 96(4), 675-700. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1830469
Bundit, S., Shield, K., Österberg, E., y Rehm, J. (eds.) (2018). Herramienta sobre políticas tributarias y de precios del alcohol. Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/49555/9789275320310_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Caloca, O., y Leriche, C. (2011). Una revisión de la teoría del consumidor: la versión de la teoría del error. Análisis Económico, XXVI(61), 21-51. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/413/41318401003.pdf
Deloitte. (2017). La cerveza artesanal. Una experiencia multisensorial. Recuperado de https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/mx/Documents/consumer-business/2017/Cerveza-Artesanal-Mexico-2017.pdf
Camargo. B., y Portales, L. (2020). Motivaciones y efectos percibidos en el consumo de cerveza entre millennials: el caso de Monterrey y su área metropolitana. Aposta, Revista de Ciencias Sociales (85), 31-47. Recuperado de http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/num85completo.pdf#page=31
Catalán, H., y Moreno, E. (2016). Consumo de bebidas alcohólicas en México. Un enfoque de adicción racional. Economía Informa (399), 16-33. doi: https://doi.org/10.1016/j.ecin.2016.08.003
Cervecería Hondureña, SABMiller. (2009). Cervecería Hondureña y su entorno ecológico. DocPlayer.es. Recuperado de https://docplayer.es/4164731-Cerveceria-hondurena-y-su-entorno-ecologico.html
Cerveceros de México, Cámara de la Cerveza y de la Malta. (2021). Estado de la agroindustria cervecera en México. Recuperado de https://cervecerosdemexico.com/estado-de-la-industria/
Chávez, R. (2016). Elasticidad precio de la demanda de cigarrillos y alcohol en Ecuador con datos de hogares. Revista Panamericana de Salud Pública, 40(4), 222-228. Recuperado de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/31303/v40n4a06_222-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Corrales, S. (2020). El uso industrial del agua en la cervecería Heineken en Monterrey, México. región y sociedad, 32, e1298. doi: https://doi.org/10.22198/rys2020/32/1298
Delgado, S. (2019). México, primer consumidor de refrescos en el Mundo. Gaceta UNAM, (octubre). Recuperado de https://www.gaceta.unam.mx/mexico-primer-consumidor/
Dickey, D., y Fuller, W. (1981). Likelihood ratio statistics for autoregressive time series with a unit root. Econometrica, 49(4), 1057-1072. doi: https://doi.org/10.2307/1912517
Evia, M. J. (2012). Cómo la industria reduce su uso de agua. ExpokNews (agosto). Recuperado de http://www.expoknews.com/como-la-industria-cervecera-reduce-su-uso-de-agua/
Fischer, S., Dornbusch, R., y Schmalensee, R. (1990). Economía. Madrid: Editorial McGraw Hill.
Guerrero, D. (2015). Monterrey, ciudad más “cervecera”. El horizonte. Recuperado de https://www.elhorizonte.mx/nacional/monterrey-ciudad-mas-cervecera/1623288
Guerrero, H. (2005). Industrial water demand in Mexico: econometric analysis and implications for “water management policy (Tesis de doctorado). Université des Sciences, Sociales. Economics and Finance, Toulouse I. Recuperado de https://theses.hal.science/halshs-00008624/document
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2019). Censo Económico 2019. Aguascalientes: INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ce/2019/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). Conociendo la industria de la cerveza. Colección de estudios sectoriales y regionales. Aguascalientes: INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenido/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825198428.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Encuesta Mensual de la Industria Manufacturera (EMIM). Aguascalientes: INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/tabulados/pxwebv2/pxweb/es/EMIM/EMIM/EMIM_NACIONAL_0.px/
Instituto Nacional de Salud Pública. (2021). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición 2020 sobre COVID-19. Resultados Nacionales. Cuernavaca: Instituto Nacional de Salud Pública. Recuperado de https://www.insp.mx/avisos/reporte-completo-resultados-nacionales
Jiménez, C., y Vargas-Hernández, J. (2019). Grupo Modelo: análisis basado en la industria del gigante cervecero. Investigación & Negocios 12(20), 43-53. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/pdf/riyn/v12n20/v12n20_a05.pdf
Ley del Impuesto Especial sobre Producción y Servicios. México (LIEPS). (1980). (Última reforma 12 de noviembre de 2021. Cuotas actualizadas por acuerdo DOF 28 12 2022). Diario Oficial de la Federación.
MacKinnon, J. (1996). Numerical distribution functions for unit root and cointegration tests. Journal of Applied Econometric, 11(6), 601-618. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2285154
Moreno-Aguilar, L. A., Guerrero-López, C., Colchero, M. A., Quezada-Sánchez, A., y Bautista-Arredondo, S. (2021). Elasticidad precio y elasticidad ingreso de la demanda de cerveza en México. Salud Pública de México, 63(4), 575-582. doi: https://doi.org/10.21149/12026
Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2020). El consumo de alcohol durante la pandemia de COVID-19 en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/53113/OPSNMHMHCOVID19200042_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Phillips, P., y Perron, P. (1988). Testing for a unit root in time series regression. Biometrika, 75(2), 335-346. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2336182
Rivera-Rivera, L., Seris-Martínez, M., Reynales-Shigematsu, S., Villalobos, A., Jaen-Cortés, C., y Natera-Rey, G. (2021). Factores asociados con el consumo excesivo de alcohol: Encuesta Nacional de Salud y Nutrición 2020 sobre COVID-19. Salud Pública de México, 63(6),789-798. doi: https://doi.org/10.21149/13187
Varian, H. R. (2002). Microeconomía intermedia. Barcelona: Antoni Bosch.
Villezca, P., y Moreno, J. (2000). Análisis del consumo de cerveza en el área metropolitana de Monterrey: un modelo de respuesta censurada. Estudios Económicos, 15(2), 249-280. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/7540/
Wagenaar, A., Salois, M. J., y Komro, K. (2009). Effects of beverage alcohol price and tax levels on drinking: a meta-analysis of 1003 estimates from 112 studies. Addiction, 104(2), 179-190. doi: https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2008.02438.x

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Gilberto Martínez Sidón, María Eugenia González Ávila, Belem Iliana Vázquez Galán, Salvador Corrales Corrales