Economic and Environmental Determinants of Beer Demand in Mexico
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

beer
demand
elasticity
temperature
COVID-19

How to Cite

Economic and Environmental Determinants of Beer Demand in Mexico. (2023). región Y Sociedad, 35, e1749. https://doi.org/10.22198/rys2023/35/1749

Abstract

Objective: to identify and analyze the economic and environmental determinants of the demand for beer in Mexico in the period 2013-2020. Methodology: A dynamic regression model was used to obtain the short- and long-term elasticities of demand, including economic and environmental issues, as well as a dummy to refer to the COVID-19 pandemic. Results: the demand was elastic to the price (‒2.36) and income (5.04) in the short- and long-term. It is suggested that as the temperature increases, the demand also increases. The COVID-19 crisis caused a decrease in consumption. Value: The results contribute with suitable information to argue that a fiscal policy should be set up to reduce beer consumption. Limitations: Regionalization by temperatures should be taken with caution, since the temperature can vary or be very similar even between regions. Conclusions: Demand for beer related to the study period was elastic to price and consumers’ income, the latter being the factor that has the greatest impact on consumption.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Ahumada-Cortez, J., Gámez-Medina, M., y Valdez-Montero, C. (2017). El consumo de alcohol como problema de salud pública. Revista Ra Ximhai, 13(2), 13-24. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46154510001

Araujo, F. (2017). Desarrollo de la industria cervecera en México. Reporte de investigación. Universidad de Guadalajara. Recuperado de https://bit.ly/2DvKzx7

Banco Mundial. (2021). Crecimiento del PIB per cápita (% anual)-México. Recuperado de https://datos.bancomundial.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD.ZG?locations=MX

Bassols, A. (1972). México: regiones económicas y regiones agrícolas. Problemas del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 3(11), 23-52. doi: https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.1972.11.48484

Becker, G., y Murphy, K. (1988). A theory of rational addiction. Journal of Political Economy, 96(4), 675-700. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1830469

Bundit, S., Shield, K., Österberg, E., y Rehm, J. (eds.) (2018). Herramienta sobre políticas tributarias y de precios del alcohol. Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/49555/9789275320310_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Caloca, O., y Leriche, C. (2011). Una revisión de la teoría del consumidor: la versión de la teoría del error. Análisis Económico, XXVI(61), 21-51. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/413/41318401003.pdf

Deloitte. (2017). La cerveza artesanal. Una experiencia multisensorial. Recuperado de https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/mx/Documents/consumer-business/2017/Cerveza-Artesanal-Mexico-2017.pdf

Camargo. B., y Portales, L. (2020). Motivaciones y efectos percibidos en el consumo de cerveza entre millennials: el caso de Monterrey y su área metropolitana. Aposta, Revista de Ciencias Sociales (85), 31-47. Recuperado de http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/num85completo.pdf#page=31

Catalán, H., y Moreno, E. (2016). Consumo de bebidas alcohólicas en México. Un enfoque de adicción racional. Economía Informa (399), 16-33. doi: https://doi.org/10.1016/j.ecin.2016.08.003

Cervecería Hondureña, SABMiller. (2009). Cervecería Hondureña y su entorno ecológico. DocPlayer.es. Recuperado de https://docplayer.es/4164731-Cerveceria-hondurena-y-su-entorno-ecologico.html

Cerveceros de México, Cámara de la Cerveza y de la Malta. (2021). Estado de la agroindustria cervecera en México. Recuperado de https://cervecerosdemexico.com/estado-de-la-industria/

Chávez, R. (2016). Elasticidad precio de la demanda de cigarrillos y alcohol en Ecuador con datos de hogares. Revista Panamericana de Salud Pública, 40(4), 222-228. Recuperado de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/31303/v40n4a06_222-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Corrales, S. (2020). El uso industrial del agua en la cervecería Heineken en Monterrey, México. región y sociedad, 32, e1298. doi: https://doi.org/10.22198/rys2020/32/1298

Delgado, S. (2019). México, primer consumidor de refrescos en el Mundo. Gaceta UNAM, (octubre). Recuperado de https://www.gaceta.unam.mx/mexico-primer-consumidor/

Dickey, D., y Fuller, W. (1981). Likelihood ratio statistics for autoregressive time series with a unit root. Econometrica, 49(4), 1057-1072. doi: https://doi.org/10.2307/1912517

Evia, M. J. (2012). Cómo la industria reduce su uso de agua. ExpokNews (agosto). Recuperado de http://www.expoknews.com/como-la-industria-cervecera-reduce-su-uso-de-agua/

Fischer, S., Dornbusch, R., y Schmalensee, R. (1990). Economía. Madrid: Editorial McGraw Hill.

Guerrero, D. (2015). Monterrey, ciudad más “cervecera”. El horizonte. Recuperado de https://www.elhorizonte.mx/nacional/monterrey-ciudad-mas-cervecera/1623288

Guerrero, H. (2005). Industrial water demand in Mexico: econometric analysis and implications for “water management policy (Tesis de doctorado). Université des Sciences, Sociales. Economics and Finance, Toulouse I. Recuperado de https://theses.hal.science/halshs-00008624/document

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2019). Censo Económico 2019. Aguascalientes: INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ce/2019/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). Conociendo la industria de la cerveza. Colección de estudios sectoriales y regionales. Aguascalientes: INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenido/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825198428.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Encuesta Mensual de la Industria Manufacturera (EMIM). Aguascalientes: INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/tabulados/pxwebv2/pxweb/es/EMIM/EMIM/EMIM_NACIONAL_0.px/

Instituto Nacional de Salud Pública. (2021). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición 2020 sobre COVID-19. Resultados Nacionales. Cuernavaca: Instituto Nacional de Salud Pública. Recuperado de https://www.insp.mx/avisos/reporte-completo-resultados-nacionales

Jiménez, C., y Vargas-Hernández, J. (2019). Grupo Modelo: análisis basado en la industria del gigante cervecero. Investigación & Negocios 12(20), 43-53. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/pdf/riyn/v12n20/v12n20_a05.pdf

Ley del Impuesto Especial sobre Producción y Servicios. México (LIEPS). (1980). (Última reforma 12 de noviembre de 2021. Cuotas actualizadas por acuerdo DOF 28 12 2022). Diario Oficial de la Federación.

MacKinnon, J. (1996). Numerical distribution functions for unit root and cointegration tests. Journal of Applied Econometric, 11(6), 601-618. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2285154

Moreno-Aguilar, L. A., Guerrero-López, C., Colchero, M. A., Quezada-Sánchez, A., y Bautista-Arredondo, S. (2021). Elasticidad precio y elasticidad ingreso de la demanda de cerveza en México. Salud Pública de México, 63(4), 575-582. doi: https://doi.org/10.21149/12026

Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2020). El consumo de alcohol durante la pandemia de COVID-19 en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/53113/OPSNMHMHCOVID19200042_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Phillips, P., y Perron, P. (1988). Testing for a unit root in time series regression. Biometrika, 75(2), 335-346. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2336182

Rivera-Rivera, L., Seris-Martínez, M., Reynales-Shigematsu, S., Villalobos, A., Jaen-Cortés, C., y Natera-Rey, G. (2021). Factores asociados con el consumo excesivo de alcohol: Encuesta Nacional de Salud y Nutrición 2020 sobre COVID-19. Salud Pública de México, 63(6),789-798. doi: https://doi.org/10.21149/13187

Varian, H. R. (2002). Microeconomía intermedia. Barcelona: Antoni Bosch.

Villezca, P., y Moreno, J. (2000). Análisis del consumo de cerveza en el área metropolitana de Monterrey: un modelo de respuesta censurada. Estudios Económicos, 15(2), 249-280. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/7540/

Wagenaar, A., Salois, M. J., y Komro, K. (2009). Effects of beverage alcohol price and tax levels on drinking: a meta-analysis of 1003 estimates from 112 studies. Addiction, 104(2), 179-190. doi: https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2008.02438.x

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Gilberto Martínez Sidón, María Eugenia González Ávila, Belem Iliana Vázquez Galán, Salvador Corrales Corrales

Downloads

Download data is not yet available.