College Students’ Water Conservation in Tamaulipas, México: An Interdisciplinary Analysis
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

water conservation
water scarcity
mental models
perception
Tamaulipas

How to Cite

Carrillo Quiroga, P., Gómez de la Fuente, M. del C., Chacón Hernández, J. C., & Santoyo Caamal, M. L. (2022). College Students’ Water Conservation in Tamaulipas, México: An Interdisciplinary Analysis . región y sociedad, 34, e1575. https://doi.org/10.22198/rys2022/34/1575

Abstract

Objective: to explore the college students’ perception related to water scarcity and conservation in Tamaulipas, Mexico. Methodology: a mixed design with an exploratory approach is used. A questionnaire was administrated to 457 individuals in the northern, central and southern areas of Tamaulipas. Results: the college students’ great concern about water scarcity is demonstrated due it affects their daily lives and their families’. They have the sense of shared responsibility regarding the problem but they do not make actions to solve it. The environmental awareness is low among the students. Their mental model is related to socio-spatial dimensions and specific hydrological regions. Value: it makes known citizens’ attitudes, values, and behavior in relation to water scarcity and conservation. Limitations: the results are specific to Tamaulipas, although it is possible to apply the same methods to other regions. Conclusions: the perception of water scarcity relates to the microenvironment, from which adaptative behaviors arise. Students’ mental models are made out of direct experiences in their local context, so it is necessary to reinforce the connection of water scarcity to global causes.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Axelrod, R. (1973). Schema theory: an information processing model of perception and cognition. The American Political Science Review, 67(4), 1248-1266. doi: https://doi.org/10.2307/1956546

Barrera, L. F., Ocaña, J., Sotelo, M. A., y Echeverría, S. (2019). Conductas sustentables en estudiantes universitarios en México. Atenas, 1(45), 20-35. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478058273002/html/index.html

Barrera-Hernández, L. F., Murillo-Parra, L. D., Ocaña-Zúñiga, J., Cabrera-Méndez, M., Echeverría-Castro, S. B., y Sotelo-Castillo. M. A. (2020). Causas, consecuencias y qué hacer frente al cambio climático. Análisis de grupos focales con estudiantes y profesores universitarios. Revista mexicana de investigación educativa, 25(87), 1103-1122. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v25n87/1405-6666-rmie-25-87-1103.pdf

Böhm, G., y Tanner, C. (2019). Environmental risk perception. En L. Steg y de J. I. M Groot (eds.), Environmental Psychology. An Introduction (pp. 13-25). West Sussex: John Wiley & Sons y The British Psychological Society.

Carrillo, P., Gómez, C., y Chacón, J. C. (2022). El impacto afectivo, cognitivo y conductual de los videos medioambientales: noticias, documental y TED Talk. Acta Universitaria 32, e3300. doi: https://doi.org/10.15174/au.2022.3300

Cerda, A., García, L., Díaz, M., y Núñez, C. (2007). Perfil y conducta ambiental de los estudiantes de la Universidad de Talca, Chile. Panorama Socioeconómico, 25(35), 148-159.

Chávez, M. T. (2020). Psicología ambiental (tesis de licenciatura). Universidad Peruana Cayetano Heredia. Lima, Perú. Recuperado de https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/8633/Psicologia_ChavezBendezu_Maria.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cochran, W. (1963). Sampling Techniques. Nueva York: John Wiley & Sons.

Collins, A., y Gentner, D. (1987). How people construct mental models. En D. Holland y N. Quinn (eds.), Cultural Models in Language and Thought (pp. 243-265). Nueva York: Cambridge University Press.

Comisión Nacional del Agua (CONAGUA). (s. f.). Aguas subterráneas. Disponibilidad por acuíferos. Recuperado de https://sigagis.conagua.gob.mx/gas1/sections/Disponibilidad_Acuiferos.html

Comisión Nacional del Agua (CONAGUA). (2011). Estadísticas del agua en México. Recuperado de https://agua.org.mx/wp-content/uploads/2011/03/estadisticasaguamexico2011.pdf

Comisión Nacional del Agua (CONAGUA). (2012). Estadísticas del agua en México. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/259372/_2012_EAM2012.pdf

Comisión Nacional del Agua (CONAGUA). (2014). Estadísticas del agua en México. Edición 2014. Recuperado de http://www.conagua.gob.mx/CONAGUA07/Publicaciones/Publicaciones/EAM2014.pdf

Comisión Nacional del Agua (CONAGUA). (2020). Disponibilidad Media Anual de Aguas Subterráneas. Recuperado de https://sigaims.conagua.gob.mx/dma/acuiferos.html

Druckman, J. N., y Kam, C. D. (2011). Students as experimental participants: a defense of the “narrow data base”. En J. N. Druckman, D. P. Greene, J. H. Kuklinski y A. Lupia (eds.), Cambridge Handbook of Experimental Political Science (pp. 41-57). Nueva York: Cambridge University Press.

Eakin, H., Siqueiros-García, J. M., Hernández-Aguilar, B., Shelton, R., y Bojórquez-Tapia, L. A. (2019). Mental models, meta-narratives, and solution pathways associated with socio-hydrological risk and response in Mexico City. Frontiers in Sustainable. Cities. Innovation and Governance. doi: https://doi.org/10.3389/frsc.2019.0000

Eckert, E., y Bell, A. (2005). Invisible force: farmer’s mental models and how they influence learning and actions. Journal of Extension, 43(3), 1-9. Recuperado de https://extension.unh.edu/adultlearning/invisibleforce.pdf

Ferguson, L. M., Yonge, O., y Myrick, F. (2004). Students’ involvement in faculty research: ethical and methodological issues. International Journal of Qualitative Methods, 3(4), 56-68. doi: https://doi.org/10.1177/160940690400300405

Fleury-Bahi, G., y Ndobo, A. (2017). Spatial inequalities, geographically-based discrimination and environmental quality of life. En G. Fleury-Bahi, E. Pol y O. Navarro (eds.) Handbook of Environmental Psychology and Quality of Life Research (pp. 329-344). Suiza: Springer.

Galván, L., y Gutiérrez, J. (2018) Los mapas conceptuales como instrumento de evaluación: Una experiencia de educación ambiental centrada en el estudio de ecosistemas acuáticos. Actualidades Investigativas en Educación, 18(1), 442-477. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v18i1.31840

Gatersleben, B., y Griffin, I. (2018). Environmental stress. En G. Fleury-Bahi, E. Pol, y O. Navarro (eds.), Handbook of Environmental Psychology and Quality of Life Research (pp. 469-486). Suiza: Springer.

Hard, B. M., Tversky, B., y Lang, D. (2006). Making sense of abstract events: building event schemas. Memory & Cognition, 36(6), 1221-1235.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw Hill.

Horowitz, L. S. (2015). Local environmental knowledge. En T. Perreault, G. Bridge y J. McCarthy (eds.), The Routledge Handbook of Political Ecology (pp. 235-248). Londres: Routledge.

Hundemer, S., y Monroe, M. C. (2020). A co-orientation analysis of producers’ and environmentalists’ mental models of water issues: opportunities for improved communication and collaboration. Environmental Communication, 15(3). doi: https://doi.org/10.1080/17524032.2020.1828128

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (INEGI), Instituto Nacional de Ecología (INE) y Comisión Nacional de Agua (CONAGUA). (2007). Cuencas hidrográficas de México. Catálogo de metadatos geográficos. Comisión Nacional para el Conocimiento y Uso de la Biodiversidad. Recuperado de http://www.conabio.gob.mx/informacion/metadata/gis/cue250k_07gw.xml?_xsl=/db/metadata/xsl/fgdc_html.xsl&_indent=no

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (s.f.). Banco de indicadores. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/indicadores/?t=15&ag=28#divFV6200240365

Johnson-Laird, P. N., Girotto, V., y Legrenzi, P. (1998). Mental models: a gentle guide for outsiders. Sistemi Intelligenti, 9(68), 1-13. Recuperado de http://musicweb.ucsd.edu/~sdubnov/Mu206/MentalModels.pdf

Jones, N. A., Ross, H., Lynam, T., Pérez, P., y Leitch, A. (2011). Mental models: an interdisciplinary synthesis of theory and methods. Ecology and Society, 16(1). Recuperado de http://www. ecologyandsociety.org/vol16/iss1/art46/

Klöckner, C. (2015). The Psychology of Pro-Environmental Communication. Londres: Palgrave Macmillan.

Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Oxford: Blackwell.

Manríquez-Betanzos, J. C., Corral-Verdugo, V., Vanegas-Rico, M. C., Fraijo-Sing, B. S. y Tapia-Fonllem, C. O. (2016). Positive (gratitude, eudaimonia) and negative (scarcity, costs) determinants of water conservation behaviour. Psyecology, 7(2), 178-200. doi: https://doi.org/10.1080/21711976.2016.1149986

Manríquez-Betanzos, J. C., y Montero, M. (2011). Motivos hacia el consumo de agua en población mexicana. Quaderns de Psicología, 13(1), 25-34. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5036091.pdf

Manríquez-Betanzos, J. C., y Montero, M. (2018). Validación de la escala de emociones hacia el cuidado del agua. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 1 (46), 147-159. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/4596/459654551012/459654551012.pdf

Moon, K. R., Dijk, D. van, Wang, Z., Gigante, S., Burkhardt, D., Chen, W., Yim, K., van den Elzen, A., Hirn, M., Coifman, R., Ivanova, N., Wolf, G., y Krishnaswamy, S. (2019). Visualizing structure and transitions in high-dimensional biological data. Nature Biotechnol (37), 1482-1492. doi: https://doi.org/10.1038/s41587-019-0336-3

Moreno, J. E., Rodríguez, L. M., y Favara, J. V. (2019). Conciencia ambiental en estudiantes universitarios: un estudio de la jerarquización de los objetivos de desarrollo sustentable (ODS). Revista de Psicología, 15(29), 113-119. Recuperado de https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9559

Moser, G. (2014). Psicología ambiental. Aspectos de las relaciones individuo-medioambiente. Bogotá: De Boeck.

Oficina Estatal de Información para el Desarrollo Rural Sustentable (OEIDRUS). (2021). Hidroclimatología. Recuperado de https://www.tamaulipas.gob.mx/campo/hidroclimatologia/clima

Onyenankeya, K., Caldwell, M., y Okoh, A. (2015). Water conservation and culture of indifference among college students: The nexus of descriptive norms. Journal of Human Ecology, 52(1-2), 15-25. doi: https://doi.org/10.1080/09709274.2015.11906926

Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2019). Agenda 2030 para el abastecimiento de agua, el saneamiento y la higiene en América Latina y el Caribe. Una mirada a partir de los derechos humanos. Washington: Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de https://iris.paho.org/handle/10665.2/51836

Özesmi, U., y Özesmi, S. (2004). Ecological models base on people’s knowledge: a multi-step fuzzy cognitive mapping approach. Ecological Modelling (176), 43-64. doi: https://doi.org/10.1016/j.ecolmodel.2003.10.027

Perreault, T., Bridge, G., y McCarthy, J. (eds). (2015). The Routledge Handbook of Political Ecology. Londres: Routledge.

Secretaría de Desarrollo Urbano y Medio Ambiente (SEDUMA). (2016). Programa Estatal de Cambio Climático Tamaulipas 2015-2030. Periódico Oficial del Estado de Tamaulipas. Recuperado de http://po.tamaulipas.gob.mx/wp-content/uploads/2016/09/cxli-111-150916F-ANEXO.pdf

Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT). (2016). Agua. En Informe de la situación del medio ambiente en México 2015, compendio de estadísticas ambientales, indicadores clave de desempeño ambiental y de crecimiento verde (pp. 363-430). Recuperado de https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/informe15/tema/pdf/Informe15_completo.pdf

Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT). (2019). Informe de la situación del medio ambiente en México 2018, compendio de estadísticas ambientales, indicadores clave de desempeño ambiental y de crecimiento verde. Recuperado de https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/informe18/tema/recuadros/descargas_pdf.html

Steg, L., y Groot, J. de. (eds.). (2019). Environmental Psychology. An Introduction. West Sussex: John Wiley & Sons y The British Psychological Society.

United Nations Children’s Fund (UNICEF) y World Health Organization (WHO). (2019). Progress on Household Drinking Water, Sanitation and Hygiene, 2000-2017, Special Focus on Inequalities. Recuperado de https://www.unicef.org/media/55276/file/Progress%20on%20drinking%20water,%20sanitation%20and%20hygiene%202019%20.pdf

Universidad Autónoma de Tamaulipas (UAT). (2021). 4to Informe rectoral y toma de protesta rector electo 2022-2025. [Video]. Transmitido el 15 de diciembre 2021. Duración: 2 hrs., 37 minutos (T. C. 00:38:09 a 00:01:11 min.). Recuperado de https://fb.watch/cCos0Ql9iM/

World Wildlife Fund (WWF). (2021). Programa Agua del Fondo Mundial para la Naturaleza. Recuperado de https://www.wwf.org.mx/que_hacemos/programas/programa_agua/

Vega, E. (2019). Presiones hídricas, amenazas climáticas y pérdidas de biodiversidad en México: agenda y políticas inaplazables del nuevo gobierno. Economía UNAM, 16(46), 126-135. Recuperado de https://repositorio.unam.mx/contenidos/4114564

Vuuren, D. P. van, Edmonds, J., Kainuma, M., Keywan, R., Thomson, A., Hibbard, K., Hurtt, G., Kram, T., Krey, V., Lamarque, J., Masui, T., Meinshausen, M., Nakicenovic, N., Smith, S., y Rose, S. (2011). The representative concentration pathways: an overview. Climatic Change (109), 5. doi: https://doi.org/10.1007/s10584-011-0148-z

Zimmerer, K. S. (2006). Cultural ecology: at the interface with political ecology, the new geographies of environmental conservation and globalization. Progress in Human Geography, 30(1), 63-78. doi: https://doi.org/10.1191/0309132506ph591pr

Zimmerer, K. S. (2015). Methods and environmental science in political ecology. En T. Perreault, G. Bridge y J. McCarthy (eds), The Routledge Handbook of Political Ecology (pp. 150-168). Londres: Routledge.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Perla Carrillo Quiroga, María del Carmen Gómez de la Fuente, Julio César Chacón Hernández, Mirna Leticia Santoyo Caamal

Downloads

Download data is not yet available.