Validity and Convergent Dimension. Senses and Meanings of Scientific Production and Dissemination in University Environments
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

research on communication
scientific dissemination
education
higher education
scientific information

How to Cite

León-Duarte, G. A., Contreras Cázarez, C. R., & Meneses Jurado, E. C. (2021). Validity and Convergent Dimension. Senses and Meanings of Scientific Production and Dissemination in University Environments. región y sociedad, 33, e1452. https://doi.org/10.22198/rys2021/33/1452

Abstract

Objective: to examine the dimension and the validity of the scale of use of scientific diffusion products applied to teaching-learning processes in higher education. Methodology: evaluation of the results from a sample of 61 undergraduate and graduate teachers from the Universidad de Sonora, Mexico. Results: the study suggests that the scale is best described by a three factors model and with the adjustments provided by the principal component analysis. The Bentler-Bonet standard fit index (0.88), the non-standard fit index (0.91), and the comparative fit index (0.93) are higher than recommended. Value: this is the first study with such object in the region. Conclusions: the confirmatory factor analysis demonstrates convergent validity between the reviewed theoretical factors. In full harmony with the reliability of the questionnaire, an adequate and acceptable fit of the proposed structural model was evidenced, which demonstrated the validity of the construct with the observable events of the study. Consequently, the use of the scale would probably improve the knowledge about the sense and the meaning of the scientific research’s production and dissemination and its active and constructive conception in teaching-learning processes, as well as the quality of its measurement when it is carried out.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

AméricaEconomía. (26 de diciembre de 2020). Ranking de las mejores universidades de México. El Economista. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Ranking-de-las-Mejores-Universidades-de-Mexico-20201226-0003.html

Arcila, C., y Camargo, M. (2018). Difusión científica 2.0: adopción y uso de herramientas digitales por revistas académicas de comunicación en Iberoamérica. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 5(9), 131-139. Recuperado de http://revistaeic.eu/index.php/raeic/article/view/98/138

Bourdieu, P. (1997). Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2002). Campo de poder y campo intelectual. Itinerario de un concepto. Buenos Aires: Motressor.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Calvo, M., y Calvo, A. (2011). De la divulgación científica a la ciencia mediática. En C. Moreno (ed.), Periodismo y divulgación científica: tendencias en el ámbito iberoamericano (pp. 15-39). Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

Carlino, P. (2005). Leer textos científicos y académicos en la educación superior: obstáculos y bienvenida a una cultura nueva. Medellín: Universidad de Antioquia.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2018). Programa de apoyos para actividades de comunicación pública de la ciencia, la tecnología y la innovación. Convocatoria 2018. México: Secretaría de Educación Pública y Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Recuperado de https://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-comunicacion/convocatorias-cerradas-comunicacion/cerradas-2018-1/16728-convocatoria-programa-de-apoyos-para-actividades-de-comunicacion-publica-de-la-ciencia-la-tecnologia-y-la-innovacion-convocatoria-2018/file

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2020). Convocatoria 2020 para ingreso o permanencia en el Sistema Nacional de Investigadores (SNI). México: Secretaría de Educación Pública y Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Recuperado de https://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-sistema-nacional-de-investigadores-sni/convocatorias-abiertas-sni/ingreso-o-permanencia-sni

Contreras, R., León-Duarte, G., y Zozaya, L. (2020). Variables predictoras de riesgo frente a los derechos del infante en la era digital. Un estudio de México y España. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (73), 122-139. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1549

Craig, R. T. (2018). For a practical discipline. Journal of Communication, 68(2), 289-297. doi: https://doi.org/10.1093/joc/jqx013

Díaz, V., y Calzadilla, A. (2016). Artículos científicos, tipos de investigación y productividad científica en las ciencias de la salud. Revista Ciencias de la Salud, 14(1), 115-121. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56243931011

Fuentes Navarro, R. (1997). Consolidación y fragmentación de la investigación de la comunicación en México, 1987-1997. Comunicación y Sociedad, 30(1), 27-50.

Fuentes Navarro, R. (2001). Para impensar la comunicación mediada desde una perspectiva sociocultural. Anuario de Investigación de la Comunicación (pp. 11-32). México: Consejo Nacional para la Enseñanza y la Investigación de las Ciencias de la Comunicación (CONEICC).

Fuentes Navarro, R. (2015). Las marcas de la profesionalización avanzada: un acercamiento descriptivo a las tesis de maestría en comunicación del ITESO y de la UdeG a través de sus referentes bibliográficos. Comunicación y Sociedad, 4(7), 11-44. doi: https://doi.org/10.32870/cys.v0i7.3840

Gertrudix, M., Rajas, M., Romero-Luis, J., y Carbonell-Alcocer, A. (2021). Scientific communication in the digital space: actions for the dissemination of research projects under the H2020 program. El Profesional de la Información, 30(1), e300104. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.04

Greenberg, K., P. (2015). Rubric use in formative assessment: A detailed behavioral rubric helps students improve scientific writing skills. Teaching of Psychology, 42(3), 211-217. doi: https://doi.org/10.1177/0098628315587618

Griethuijsen, R., Eijck, M., Haste, H., Brok, P., Skinner, N., Mansour, N. Savran, G. y BouJaoude, S. (2014). Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in Science Education 45, 581–603. doi: https://doi.org/10.1007/s11165-014-9438-6

Gutiérrez, V. M. (2012). El aprendizaje de la ciencia y la información científica en educación superior. Revista de Biblioteconomía y Documentación, (5)2, 197-212.

Hesjedal, B., Am, H., Sørensen, H., y Strand, R. (2020). Transforming scientists’ understanding of science-society relations. Stimulating double-loop learning when teaching RRI. Science and Engineering Ethics, 26, 1-21. doi: https://doi.org/10.1007/s11948-020-00208-2

Jones, P. W. (2018). International Policies for Third World Education: UNESCO, Literacy and Development. Londres: Routledge.

Kaiser, F. (1970). A second-generation little jiffy. Psychometrika (35), 401-415.

Lagos-Garrido, M., y Paravic-Klijn, T. (2015). Generación, difusión y transferencia del conocimiento. Ciencia y Enfermería, 21(2), 127-134. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071795532015000200012&lng=es&nrm=iso , http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532015000200012

León-Duarte, G. (2015a). Transformaciones en el campo de estudios de la comunicación en América Latina. Perspectivas epistemológicas y éticas en torno a la generación, la apropiación y la divulgación del conocimiento. Conferencia Magistral. XV Encuentro Latinoamericano de Facultades de Comunicación Social, FELAFACS 2015. Medellín, Colombia, 7 de octubre de 2015. Universidad de Antioquia, Colombia.

León-Duarte, G. (2015b). La práctica interdisciplinaria aplicada al estudio de la comunicación y la información mediada por tecnología digital/Interdisciplinary practice applied to the study of communication and digital technology-mediated information. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 4(8), 363-381. Recuperado de https://www.ricsh.org.mx/index.php/RICSH/article/view/56

León-Duarte, G. (2019). Aportes teóricos a la investigación del campo periodístico. Sentidos y significados desde el campo intelectual creador. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 42(3), 41-59. doi: https://doi.org/10.1590/1809-5844201932

León-Duarte, G., y Aragón, D. (2018). Interdisciplina y campo periodístico en Iberoamérica. Modelo interdisciplinar inclusivo para el tratamiento de la ética periodística. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 5(9), 112-119. doi: https://doi.org/10.24137/raeic.5.9.13

López-López, E., Tobón, S., y Juárez-Hernández, G. (2019). Escala para evaluar artículos científicos en ciencias sociales y humanas, EACSH. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(4), 111-125. doi: https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.006

Lloret, S., Ferreres, A., Hernández, A., y Tomás, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y activada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Martínez, M. (2008). La responsabilidad del investigador en la divulgación de la ciencia. Revista de Divulgación Científica y Tecnológica de la Universidad Veracruzana 21(1), 19-24.

Mendizábal, V. (2007). Hacia un nuevo contrato entre ciencia y sociedad: el papel de la comunicación científica. Portal Comunicación.com. Universidad Autónoma de Barcelona.

Merma, G., Peña, H., y Peña-Alfaro, R. (2015). Design and validation of rubric to assessment the use of American Psychological Association style in scientific articles. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(1), 78-86. doi: https://doi.org/10.7821/naer.2017.1.220

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2015). Declaración de Incheon: Educación 2030: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. París: UNESCO.

Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Padilla Medina, M. D., y Degli-Esposti, S. (2021). Mecanismos para impulsar la comunicación científica. Instituto de Políticas y Bienes Públicos (IPP) CSIC, Working Paper. 2021-02. Recuperado de http://hdl.handle.net/10261/232396

Rakedzon, T., y Baram, A. (2017). To make a long story short: a rubric for assessing graduate students academic and popular science writing skills. Assessing Writing (32), 28-42. doi: https://doi.org/10.1016/j.asw.2016.12.004

Rivera-Tapia, J. (2002). Ciencia y divulgación. Revista Biomédica, 13(2), 152-159. Recuperado de http://revistabiomedica.mx/index.php/revbiomed/article/view/310

Rodríguez, A., y Pérez, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios (82), 1-26. Recuperado de https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/1647

Soper, S. (2018). A-priori sample size salculator for structural equation models (software). Recuperado de https://www.danielsoper.com/statcalc/calculator.aspx?id=89

Soto, C. (2015). Productividad académica de docentes investigadores de dedicación exclusiva de la Universidad Nacional de Asunción, categorizados en el Programa Nacional de Incentivo a Investigadores, Paraguay. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 11(1), 21-34.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Gustavo Adolfo León-Duarte, Carlos René Contreras Cázarez, Erika Carolina Meneses Jurado

Downloads

Download data is not yet available.