Abstract
The purpose of this research is to show the way in which the integrated coastal management concept in Mexican coastal policy has had an impact on inter-institutional integration. In addition, the influence of local participation on the formation and activation of clean beaches committees integrated by the government, the private sector, and the society is studied. Due to the need for regional studies to evaluate this policy, it is considered Puerto Escondido as an example of change, based on the modifications made to the Mexican coastal policy. The soft systems methodology was used to integrate the vision of the clean beaches committees in a diagnosis. As a result, it is observed that coastal policy is moving towards the government and society integration. However, there is still a need for mechanisms to increase social participation. This work is limited to interpret the perspective of the involved clean beaches committees.
References
Alves, B., Rigall, R., Ballester, R., Benavante, J., y Ferreira, O. (2015). Coastal erosion perception and willingness to pay for beach management (Cadiz, Spain). Journal of Coastal Conservation (19), 269–280. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s11852-015-0388-6
Avellar, M. de, García, M., y Jara, E. (2014). Procesos de manejo costero integrado en Ecuador y Sri Lanka: una perspectiva de comparación. Revista Intrópica (9), 43–59.
Banco de Desarrollo de América Latina (CAF). (2017). Los ecosistemas marinos son clave para el desarrollo económico de América Latina. Recuperado de https://www.caf.com/es/conocimiento/visiones/2017/04/los-ecosistemas-marinos-son-clave-para-el-desarrollo-economico-de-america-latina/
Barragán, J. M. (2012). Manejo Costero Integrado en Iberoamérica: diagnóstico y propuestas para una nueva política pública. Cádiz: Red Ibermar.
Bombana, B., Conde, D., y Polette, M. (2016). Gestión de playas urbanas: un análisis comparativo de los procesos de gobernanza de las playas Pocitos (Montevideo, Uruguay) y Central (Balneário Camboriú-SC, Brasil). Desenvolvimento e Meio Ambiente (36), 291–313. Recuperado de https://doi.org/10.5380/dma.v36i0.43858
Calçada de Lamare Leite, F. (2017). La diversificación de la oferta turística como alternativa para minimizar la estacionalidad: el caso de los eventos Balneário Camboriú (Santa Catarina, Brasil). Cuadernos de Turismo (39), 91–112. Recuperado de https://doi.org/10.6018/turismo.39.290451
Cappucci, S., Scarcella, D., Rossi, L., y Taramelli, A. (2011). Integrated coastal zone management at Marina di Carrera Harbor: sediment management and policy making. Ocean & Coastal Management (54), 277–289. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2010.12.0 06
Chapin, F. S., y Knapp, C. N. (2015). Sense of place: a process for identifying and negotiating potentially contested visions of sustainability. Environmental Science & Policy (53), 38–46. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.envsci.2015.04.012
Checkland, P. (1993). Systems Thinking, Systems Practice. Nueva York: John Wiley & Sons.
Checkland, P. (1999). Soft Systems Methodology: A 30-Year Retrospective. Nueva York: John Wiley & Sons.
Chen, C., y Ning, T. (2016). Management priorities and carrying capacity at a high-use beach from tourists’ perspectives: a way towards sustainable beach tourism. Marine Policy (74), 213–219. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.marpol.2016.09.030
Comisión Intersecretarial para el Manejo Sustentable de Mares y Costas (CIMARES). (2012a). CIMARES Actividades 2008-2012, síntesis ejecutiva. Recuperado de http://www.semarnat.gob.mx/sites/default/files/documentos/ordenamiento/cimares/cimares_informefinal2008-2012.pdf
Comisión Intersecretarial para el Manejo Sustentable de Mares y Costas (CIMARES). (2012b). Política Nacional de Mares y Costas de México.
Comisión Intersecretarial para el Manejo Sustentable de Mares y Costas (CIMARES). (2018). Acuerdo mediante el cual se expide la Política Nacional de Mares y Costas de México. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5545511&fecha=30/11/2018
Comisión Nacional del Agua. (2010). Playas limpias. Recuperado de http://www.conagua.gob.mx/Contenido.aspx?n1=4&n2=45&n3=45%0D
Comisión Nacional del Agua. (2018). Programa Playas Limpias, Agua y Ambiente Seguros (Proplayas). Recuperado de https://www.gob.mx/conagua/acciones-y-programas/programa-playas-limpias-agua-y-ambiente-seguros-proplayas
Comité de Información SECTUR. (2013). Oficio CI/203/2013, 00021004513.
Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (2004). Ley General de Bienes Nacionales. México.
Consejo Nacional de Población. (2018). La situación demográfica de México 2017. Ciudad de México: CONAPO.
Derrick, S., y Xue, X. (2017). Public sector governance in Cameroon: A valuable opportunity or fatal aberration from the Kribi Campo integrated coastal management? Ocean & Coastal Management (138), 83–92. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2017.01.006
Farinós, J., y Cortés, M. C. (2010). Planificación y gobernanza del espacio litoral valenciano. Todavía lejos de una verdadera GIZC. Cuadernos de Geografía (88), 141–170.
Fernandes Pereira, T., Barra Montevechi, J. A., Carvalho Miranda, R. de, y Daniel Friend, J. (2015). Integrating soft systems methodology to aid simulation conceptual modeling. International Transactions in Operational Research (22), 265–285. Recuperado de https://doi.org/10.1111/itor.12133
Grupo de Expertos sobre los Aspectos Científicos de la Protección del Medio Marino (GESAMP). (1969). Report of the first session. Joint IMCO/FAQ/UNESCO/WMO Group of Experts on The Scientific Aspects of Marine Pollution. Londres.
Grupo de Expertos sobre los Aspectos Científicos de la Protección del Medio Marino (GESAMP). (1999). Informes y estudios No. 61 La contribución de la ciencia al manejo costero integrado. Roma: Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2018). Sistema Automatizado de Información Censal (SAIC).
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2019). Censos y Conteos de Población y Vivienda. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/cpvsh/default.html
Jackson, M. (2003). Systems Thinking: Creative Holism for Managers. Londres: John Wiley & Sons.
Jiménez-Arenas, O. L., Tejeida-Padilla, R., Coria-Páez., A. L., Sánchez-García, J. Y., y Núñez-Ríos, J. E. (2017). Tourist beach management, a perspective from the Systems Thinking. En Proceedings of the 61st Meeting of the International Society for the Systems Sciences. Recuperado de http://journals.isss.org/index.php/proceedings61st/article/view/3222/1074
Jiménez Arenas, O. L., Tejeida Padilla, R., Sáenz Pardo, J. R., y Oliva Aguilar, V. R. (2019). Hacia una autogestión sustentable de playas turísticas desde un Enfoque Sistémico. JAINA Costas y Mares ante el Cambio Climático, 1(1), 41–58. Recuperado de https://doi.org/10.26359/52462.0319
Lozoya, J. P., Sardá, R., y Jiménez, J. A. (2014). Users expectations and the need for differential beach management frameworks along the Costa Brava: urban vs. natural protected beaches. Land Use Policy (38), 397–414. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1016/j.landusepol.2013.12.001
Mizuta, D. D., y Vlachopoulou, E. I. (2017). Satoumi concept illustrated by sustainable bottom-up initiatives of Japanese Fisheries Cooperative Associations. Marine Policy (78), 143–149. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.marpol.2017.01.020
Montaño, A., Pérez, J. C., y O, V. de la. (2014). Reposicionamiento para destinos turísticos consolidados: el caso de Los Cabos, México. Cuadernos de Turismo (33), 271–295.
Muñoz Sevilla, N. P., y Le Bail, M. (2017). Latin American and Caribbean regional perspective on ecosystem based management (EBM) of large marine ecosystems goods and services. Environmental Development (22), 9–17. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.envdev.2017.01.006
Nava Fuentes, J. C., Arenas Granados, P., y Martins, F. C. (2017). Coastal management in Mexico: improvements after the marine and coastal policy publication. Ocean & Coastal Management (137), 131–143. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2016.12.017
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OECD). (2017). Tourism Policy Review of Mexico. París: OECD. Recuperado de https://doi.org/10.1787/9789264266575-en
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). Manejo costero Integrado. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/office-in-montevideo/natural-sciences/manejo-costero-integrado/
Porter, M. (1982). Estrategia competitiva. México: Grupo Editorial Patria.
Portman, M. E., Steves, L. S., Le, X. Q., y Khan, A. Z. (2012). Improving integration for integrated coastal zone management: an eight country study. Science of the Total Environment (439), 194–201. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2012.09.016
Pulido, J., y López, Y. (2016). La cadena de valor del destino como herramienta innovadora para el análisis de la sostenibilidad de las políticas turísticas. El caso de España. Revista Innovar, 26(59), 155–175. Recuperado de https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15446/innovar.v26n59.54369
Ramírez-Gutiérrez, A. G., Cardoso-Castro, P. P., y Tejeida-Padilla, R. (2020). A methodological proposal for the complementarity of the SSM and the VSM for the analysis of viability in organizations. Systemic Practice and Action Research. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s11213-020-09536-7
Reis, J., Stojanovic, T., y Smith, H. (2014). Relevance of systems approaches for implementing integrated coastal zone management principles in Europe. Marine Policy (43), 3–12. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.marpol.2013.03.013
Rodríguez, I., Montoya, M. J., y Sánchez, F. (2009). Geographic information systems applied to integrated coastal zone management. Geomorphology (107), 100–105.
Sakurai, R., Ota, T., y Uehara, T. (2017). Sense of place and attitudes towards future generations for conservation of coastal areas in the Satoumi of Japan. Biological Conservation (209), 332–340. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.biocon.2017.02.041
Sampedro Ávila, G., Ávila Serrano, G., Arredondo García, C., y Espejel Carbajal, I. (2015). Síntesis cualitativa de la investigación en la zona costera de México: contribuciones al fortalecimiento de la evaluación de impacto ambiental (EIA). Investigación Ambiental, 7(1), 25–41.
Sánchez-García, J. Y., Ramírez-Gutiérrez, A. G., Núñez-Ríos, J. E., Cardoso-Castro, P. P., y Rojas, O. G. (2019). Systems thinking approach to sustainable performance in RAMSAR sites. Sustainability (Switzerland), 11(22), 1–21. Recuperado de https://doi.org/10.3390/su11226469
Secretaría de la Convención de Ramsar. (2010). Manejo de las zonas costeras: cuestiones concernientes a los humedales y manejo integrado de las zonas costeras. En D. Pritchard (ed.), Manuales Ramsar para el uso racional de los humedales. Gland, Suiza: Secretaría de la Convención de Ramsar.
Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT). (2018). Programa de playas Limpias. Recuperado de http://apps1.semarnat.gob.mx/dgeia/gob-mx/playas/resultados.html
Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT). (2019). Crecimiento poblacional en la zona costera. Recuperado de https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/indicadores17/conjuntob/indicador/06_biodiversidad/03_oceanicos/6_3_5.html
Secretaría de Turismo de Oaxaca. (2019). Indicadores de la actividad turística, cierre 2018. Oaxaca de Juárez. Recuperado de http://www.sectur.oaxaca.gob.mx/wp-content/uploads/2018/03/01.indicadores-turismo-2017-Cierre-definitivo.pdf
Senado de la República, LXII Legislatura. (2015). Iniciativas con proyecto de decreto por el que se expide la ley general para la gestión integral y sustentable de las costas mexicanas. Ciudad de México. Recuperado de http://www.senado.gob.mx/index.php?ver=sp&mn=2&sm=2&id=54602
Soares, J. C., Ivars, J. A., y Gândara, J. M. (2015). La evolución de destinos turísticos litorales consolidados. Análisis comparado de Balneario Camborirú (Brasil) y Benidorm (España). Anales de Geografía, 35(2), 432–455.
Tejeida Padilla, R., Cruz Coria, E., y Briones Juárez, A. (2016). Sistémica y turismo. México: Porrúa.
Tikkanen, J., Hujala, T., y Kurttila, M. (2016). Potentials of collaborative decision support methodologies to enhance reconciliation of competing forest uses-An action research on Regional Forest Programme in Finland. Land Use Policy (55), 61–72.
Uehara, T., y Mineo, K. (2017). Regional sustainability assessment framework for integrated coastal zone management: Satoumi, ecosystem services approach, and inclusive wealth. Ecological Indicators (73), 716–725. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2016.10.031
Uehara, T., Niu, J., Chen, X., Ota, T., y Nakagami, K. (2016). A sustainability assessment framework for regional-scale integrated coastal zone management (ICZM) incorporating inclusive wealth, Satoumi, and ecosystem services science. Sustainabilty Science (11), 801–812. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s11625-016-0373-5
Veléz, L., Reyes, K. L., Rojas, D., Calderón, M. A., Cruz, J. K., y Arcos, J. L. (2014). Riesgo potencial de parásitos zoonóticos presentes en heces caninas en Puerto Escondido, Oaxaca. Salud Pública de México, 56(6), 625–630.
Wang, W., Lui, W., y Mingers, J. (2015). A systemic method for organisational stakeholder identification and analysis using soft systems methodology (SSM). European Journal of Operational Research (246), 562–574. Recuperado de https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.ejor.2015.05.014
Wilson, B. (1990). System: Concepts, Metodologies and Applications. Nueva Delhi: John Wiley & Sons.
Yáñez-Arancibia, A., Day, J. W., y Reyes, E. (2013). Understanding the coastal ecosystem-based management approach in the Gulf of Mexico. Journal of Coastal Research (63), 244–262. Recuperado de https://doi.org/10.2112/SI63-018.1

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Olga Lidia Jiménez Arenas, Ricardo Tejeida Padilla, Jorge Armando Rojas Ramírez, Ana Lilia Coria Páez