Abstract
The aim of this investigation is to measure the effect on the border region economy due to the minimum wage increase. The increase was draw from the border free zone announcement at early 2019. Measurement has its basis on the input-output Park’s model (2006) and on the input-output matrix own estimation for the region. For the evaluation it was considered the 100% minimum wage increase, which favored around 635 thousand workers —146 thousand from the in-bond industry and 485 thousand in the rest of the economic sectors. The results coming from the model show a 2.9% inflation increase. It is expected a downward adjustment: 1% in production, 1.7 in employed personnel; and 1.1% in the added value, all related to that increase. In-bond industry, particularly, is less sensitive to those key variables, due to the average salary paid in that industry is nearer to established minimum wage. In addition to that, there is a positive impact in the income of those in-bond industry workers earning minimum wage because now they receive 6.8% more money and the other working sectors receive 9.7% more money. Considering the last said, regional labor policy is a low inflationary effects and steady reduction measure for the economic activity, but it enhances purchasing power of those who earn less.
References
Addison, J. T. (1999). Minimum wages and poverty. Industrial and Labor Relation Review, 52(3), 393-409.
Banco de México (Banxico). (2016). Salario mínimo e inflación. Documento preparado para la Comisión Consultiva para la Recuperación Gradual y Sostenida de los Salarios Generales y Profesionales.
Cárdenas, A. (2006). Impactos de cambios exógenos de precios de los energéticos, comparativo entre sectores productivos de Baja California; Querétaro y Nuevo León (tesis inédita de Maestría en Desarrollo Regional). El Colegio de la Frontera Norte. Tijuana, Baja California, México.
Carrillo, J., Fuentes, N. A., Brugués, A., y González-König, G. (2019). Impacto del paquete económico 2019 en la IMMEX y región fronteriza norte de México, Primer Reporte de Investigación. El Colegio de la Frontera Norte, Tijuana.
Comisión Nacional de Salario Mínimo (CONASAMI). (2019). Evaluación de impacto: efectos del aumento del salario mínimo en la Zona Libre de Frontera Norte. Gobierno de México, Dirección Técnica de CONASAMI.
Diario Oficial de la Federación. (28 de diciembre de 2018). Ley de Ingresos de la Federación para el Ejercicio Fiscal de 2019.
Ghosh, A. (1958). Input-output approach to an allocative system. Economica, 15, 58-64.
Gobierno de la Ciudad de México. (2014). Política de recuperación del salario mínimo en México y en el Distrito Federal: propuesta para un acuerdo nacional. México: Ciudad de México.
Gosling, A. (1996). Minimum wages: Possible effects on the distribution of income. Fiscal Studies, 17(4), 31-48.
Hernández, F. (2016). Comentarios: salarios mínimos e inflación (Banco de México). Centro de Investigación y Docencia Económicas (CIDE), comparecencia ante la Comisión Nacional de Salarios Mínimos.
Huesca, L., y Llamas, L. (2017). La posibilidad de mejora salarial en México: costos e impactos en la pobreza. Premio Nacional de Investigación Social y de Opinión Pública (CESOP). Cámara de Diputados, pp. 45-90.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2014). Matriz de insumo producto. Base 2013. Sistema de Cuentas Nacionales. Recuperado de https://inegi.org-mx/Programas/MIP/2013.
Johnson, W. R. (1983). The distributional and efficiency effects of increasing the minimum wage: a simulation. The American Economic Review, 73(1), 204-211.Lee, G. K., Blakeslee, L. L., y Butcher, W. R. (1977). Effects of exogenous price changes on a regional economy: an input-output analysis. International Regional Science Review, 2(1), 15-27. doi: 10.1177/016001767700200102
Lemos, S. (2004). The effect of the minimum wage on prices. Discusion Papers Series. IZA DP No. 1072.
Leontief, W. (1953). Studies in the Structure of the American Economy. Nueva York: Oxford University Press, 1953.
Lin, C., y Yun, M.-S. (2016). The effects of the minimum wage on earnings inequality: Evidence from China. IZA Discussion Papers, No. 9715.
MaCurdy, T., y O’Brien-Strain, M. (2000). Increasing the Minimum Wage: California’s Winners and Losers. San Francisco: Public Policy Institute of California.
Martínez, G. (14 de febrero de 2019). Revisan que la industria cumpla con el alza salarial. El Economista.
Moreno-Brid, J. C.; Garry, S. y Monroy-Gómez Franco, L. A. (2014). El salario mínimo en México. EconomíaUNAM, 11(33), 78-93.
Neumark, D. (2002). Do minimum wages fight poverty? Economic Inquiry, 40(3), 315-333.
OIT-Grupo Salario (mayo 24 de 2016). El efecto del salario mínimo (efecto dominó/efecto faro) en la distribución salarial de la economía mexicana. Documento final.
Park, J. (2006). The Supply-Driven Input-Output Model: A Reinterpretation and Extension. Los Ángeles, California: University of Southern California, School of Policy, Planning and Development.
Salazar, S., Amador, J. y Serrano, C. (2019). El aumento del salario mínimo: una medida sin efectos inflacionarios que mejora el poder adquisitivo de los que menos ganan. Análisis Económico BBVA Research.
Secretaría de Economía. (2011). Decreto para el fomento de la industria manufacturera, maquiladora y servicios de exportación (IMMEX). Diario Oficial de la Federación, 24 de diciembre de 2010.
Secretaría de Hacienda y Crédito Público. (2018). Paquete económico para el ejercicio fiscal 2019. Gobierno Federal. Disponible en https://www.ppef.hacienda.gob.mx/es/PPEF2019
Sharify, N. (2013). Input-output modelling of the effect of implicit subsidies on general prices. Economic Modeling, 33, 913-917. doi:10.1016/j.econmod.2013.06.011
Sharify, N., y Sancho, F. (2011). A new approach for the input-output price model. Economic Modelling, 28(1-2), 188-195.
Souto, G. (2002). Los precios sombra en España a partir del análisis input output. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona, Departamento de Economía Aplicada.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Noé Arón Fuentes, Alejandro Brugués Rodríguez, Gabriel González König, Jorge Carrillo Viveros