School Practices of Environmental Education in Tecate, Baja California
PDF (Spanish)
XML (Spanish)
LECTOR INTELIGENTE (Spanish)

Keywords

curricular environmentalization
environmental attitudes
pro-environmental behaviors
elementary schools
Tecate, Baja California

How to Cite

School Practices of Environmental Education in Tecate, Baja California. (2019). región Y Sociedad, 31, e1150. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1150

Abstract

The aim of the study is to analyze how practices of environmental education are incorporated in a public elementary school and a private one in Tecate, Baja California, as well as the effects they have on students’ environmental attitudes and behaviors through curricular environmentalization. The methodology consisted of semi-structured interviews with teachers and parents, and the integration of discussion groups with students. The results showed differences in the ways of incorporating these practices in the two schools; generally, attitudes and pro-environmental behaviors were similar in both schools, although their trajectories are different. As main findings are differences in organization, flexibility and educational method to integrate practices in schools. It follows that environmental attitudes and behaviors differ little in both schools, so it is necessary to develop more detailed techniques to analyze why this happens.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)
LECTOR INTELIGENTE (Spanish)

References

Aravena, M., Kimelman, E., Micheli, B., Torrealba, R., y Zúñiga, J. (2006). Investigación educativa I. [Versión del Ministerio de Educación de Perú]. Perú: Ministerio de Educación. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4687?show-full

Baldi López, G., y García Quiroga, E. (2006). Una aproximación a la psicología ambiental. Fundamentos en Humanidades, 7 (13-14), 157-168. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18400708

Barraza, L. (2001). Environmental education in Mexican schools: The primary level. The Journal of Environmental Education, 32 (3), 31-36. doi: 10.1080/00958960109599143

Biedenweg, K., Monroe, M. C., y Wojcik, D. J. (2016). Foundations of environmental education. En M. C. Monroe y M. E. Krasny (eds.), Across the spectrum: Resources for environmental educators (pp. 9-27). Washington: North American Association for Environmental Education.

Bonil, J., Calafell, G., Granados, J., Junyent, M., y Tarín, R. (2012). Un modelo formativo para avanzar en la ambientalización curricular. Profesorado Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16 (2), 145-163. Recuperado de http://eprints.gla.ac.uk/100258/1/100258.pdf

Cámara de Diputados de la Nación Argentina. (2006). Ley de Educación Nacional (N° 26.206.). Recuperado de http://www.me.gov.ar/doc_pdf/ley_de_educ_nac.pdf

Centro Metropolitano de Información Económica y Empresarial (CEMDI). (2018). Indicadores de población Tecate, B. C. Recuperado de https://cemdi.org.mx/sitio/publicationes_cemdi.aspx#infographics_1

Covas, A. (2004). Educación ambiental a partir de tres enfoques: comunitario, sistémico e interdisciplinario. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-7. Recuperado de http://www.rieoei.org/edu_amb5.htm

Creswell, J. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson.

Cruz Sánchez, G., y González Gaudiano, G. (2015). Educación ambiental y escuela: una difícil integración. Educ@upn.mx Revista Universitaria, 5 (17).

Eilam, E., y Trop, T. (2012). Environmental attitudes and environmental behavior - which is the horse and which is the cart? Sustainability, 2012 (4), 2210-2246. doi:10.3390/su4092210

Espejel, A., Castillo, I., y Flores, A. (2015). La educación ambiental en los jóvenes del nivel medio superior, estado de Tlaxcala. En R. Calixto, M. García y E. Terrón (coords.), Experiencias exitosas en educación ambiental (pp. 93-123). México: Universidad Pedagógica Nacional.

Fraijo, B., Corral-Verdugo, V., Tapia, C., y García, F. (2012). Adaptación y prueba de una escala de orientación hacia la sustentabilidad en niños de sexto año de educación básica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17 (55), 1091-1117.

Geli, A., Junyent, M., Medir, R., y Padilla, F. (2006). L'Ambientalització curricular en l'ensenyament obligatori: una proposta de definició, caracterització i estratègies. Barcelona: Monografías Universitarias.

Gifford, R., y Sussman, R. (2012). Environmental attitudes. En S. Clayton (ed.), The Oxford handbook of environmental and conservation psychology (pp. 93-113). Nueva York: Oxford University Pres. doi: 10.1093/oxfordhb/9780199733026.013.0004

Girón Arizmendi, M., y Leyva Aguilera, C. (2013). El eje ambiental en la escuela “La Esperanza”: un estudio sobre actitudes y comportamientos ambientales. Innovación Educativa, 13 (63), 117-147.

Gobierno del Estado de Baja California. (2015). Medio físico de Tecate. Gobierno del Estado de Baja California. Recuperado de http://www.bajacalifornia.gob.mx/portal/nuestro_estado/municipios/tecate/mediofisico.jsp

Gómez Rábago, F. (2007). Educación ambiental integral: recuperando una añeja propuesta. En A. Espejel Rodríguez (coord.), Educación ambiental, sustentabilidad y percepción: un debate latente (pp. 42-67). Tlaxcala; Universidad Autónoma de Tlaxcala - Centro de Investigaciones Interdisciplinarias sobre el Desarrollo Regional.

González Gaudiano, E. (2000). Los desafíos de la transversalidad en el currículum de la educación básica en México. Tópicos de Educación Ambiental, 2(6), 63-69.

Instituto de Planeación y Desarrollo Municipal (INPLADEM). (2017). Plan Municipal de Desarrollo 2017-2019. Tecate, B. C. México. Recuperado de http://tecate.gob.mx/wp-content/uploads/PMD_2017-2019.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2009). Prontuario de información geográfica municipal de los Estados Unidos Mexicanos: Tecate, Baja California. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/contenidos/app/mexicocifras/datos_geograficos/02/02003.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2010). Marco Geoestadístico Nacional, versión 4.3. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=702825296520

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2015). Características educativas de la población de Tecate. México en cifras. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/app/areasgeograficas/?ag=02#

Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo Municipal (INAFED). (2003). Tecate. Enciclopedia de los municipios y delegaciones de México. Recuperado de http://siglo.inafed.gob.mx/enciclopedia/EMM02bajacalifornia/municipios/02003a.html

Kenelly, J., y Elliot, S. (2013). Sustainable gardening across the curriculum making it happen. En N. Taylor, F. Quinn y C. Eames (eds.), Educating for sustainability in primary schools teaching for the future (pp. 323-343). Róterdam: Sense Publishers.

López, E. (2013). Retos de la ambientalización curricular: descripción de los límites identificados por los maestros que participan en un contexto de formación en ambientalización de centros. Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas (número extra 2013), 1992-1996. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/307671/397648

Luzzi, D. (2000). La educación ambiental formal en la educación general básica argentina. Tópicos en Educación Ambiental, 2(6), 35-52.

Ministerio del Medio Ambiente y Ministerio de Educación Nacional. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental SINA. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://cmap.upb.edu.co/rid=1195259861703_152904399_919/politi-ca_educacion_amb.pdf

Mogensen, F., y Mayer, M. (2005). ECO-schools: Trends and divergences. A comparative study on ECO-school development processes in 13 countries. Viena: Austrian Federal Ministry of Education, Science and Culture. Recuperado de https://www.ensi.org/global/downloads/Publications/173/ComparativeStudy1.pdf

Pujol, R. (1999). Ambientatització i escola. Perspectiva Escolar, 235, 2-7.

Sánchez Martínez, A. (2002). Contenidos ambientales en la educación básica. Recuperado de http://www.anea.org.mx/wp-content/uploads/2015/02/Sanchez-ContenidosAmbientalesEB.pdf

Sauvé, L., y Boutard, A. (1991). Environmental education in Quebec: Time for concerted action. European Journal of Education, 26(4), 347-355.

Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT). (2006). Estrategia nacional de educación ambiental para la sustentabilidad en México. Ciudad de México, México. Recuperado de http://www.semarnat.gob.mx/sites/default/files/documentos/educacionambiental/publicaciones/Estrategia%20de%20Educaci%C3%B3n%20Ambiental%20para%20la%20Sustentabilidad%20-%20SEMARNAT%202006.pdf

Silvan, L. (2006). Educación ambiental en Baja California. En M. Quintero (coord.), Contaminación y medio ambiente en Baja California. Mexicali: Universidad Autónoma de Baja California.

Sistema Educativo Estatal. (2018). Directorio de Centros Educativos Educación Primaria, delegación Tecate al año 2017. Tecate: Autor.

Stern, P. (2000). Toward a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of Social Issues, 56 (3), 407-424. doi: 10.1111/0022-4537.00175

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Lizett Guadalupe Cázares Hernández, María de Lourdes Romo Aguilar

Downloads

Download data is not yet available.